tisdag 5 december 2023

Kall dag, fin dag

Vi är krassliga. Även jag. Men trots det har vi haft en jättefin dag. 

En sparktur i kylan. Inte allt för ansträngande då sparkföret är perfekt och Karo hjälper till att dra.

När vi startat en tvättmaskin och gett hästar och kaniner ett extra mål mat så gick vi in och värmde oss. 

Ljusen tändes igen, mer ved i spisen och så micrade vi lunchrester. Därefter vilade jag på kökssoffan och Tage la sig i sängen och kollade på lite film. 

Efter en stund kom Dagny hem med skoltaxin. Då satte vi igång med det jag lovat barnen på morgonen. Vi byggde pepparkakshuset! 

Sen lekte barnen och målade. Jag lagade julkorv med potatismos och kokta morötter. Anders hämtade Dagnys jultidningar som kommit till Ica i Lit efter jobbet. Han och Dagny delade ut några efter middagen och jag och Tage la oss och läste en bok som Anders och barnen lånade på Bibblan i helgen när jag jobbade. 

Tack för denna fina dag, trots krasslighet. ❤️🌟❄️

Fina pojke. ❤️

Vackra hund. 💙

Svart-vitt fast i färg. 

Karo drog oss i full fart på 
sparken mellan varven.

Tage sparkade först själv. Efter ett stycke 
ställde vi hans spark vid sidan av vägen. 
Det var roligt att åka snabbt 
med Mamma efter Karo.

Kallt idag.

Efter promenaden la mig en stund på
kökssoffan under Mormor Greta
 och Morfar Göstas gamla ullfilt. 

Jag tänder mycket ljus här hemma nu.

Fantastiska järnspis. 

Barnens klippanbabyfilt i ull har
 fått en ny uppgift som rumpvärmare.



Bakstugan.

Barnen tycker det är så kul.
De är uthålliga och pysslar jättelänge. 

Provsmaka ingår när man
 bygger pepparkakshus. 

Storstjärnan i vardagsrummet
med blåtimmen i bakgrunden.

Barnen har varsin klassisk plåtstjärna. 
De har ett så fint sken. 

Årets pepparkaksgård med
 stall, vedbod och bakstuga. 



Jag har börjat ställa ut en tänd lykta 
när någon i familjen väntas hem. 
Det känns så välkomnande. 

Jag blir glad och tacksam när jag står
 ute i kylan och ser det varma 
ombonade skenet i vårt hem. 

Julkorv, hemgjord potatismos, kokta morötter. 
Mums! 







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar