tisdag 12 december 2023

Bättre på att köpa än sälja

Jag är så bra på att handla begagnat. Jag är inte alls lika bra att sälja saker som vi själva inte har behov för längre. 

Däremot är jag duktig på att ge, vilket är lika bra som sälj eftersom vi också får så mycket av andra. Det är ett bra flöde. Det känns fint både att få och att ge. 

Något jag också försöker göra är att slänga. Saker som är ratiga är inte roligt att ge. Det kan snarare bli en egoistisk handling. "Jag mäktar inte med att slänga, så här får du mitt skräp istället". 

Någon som är otroligt generös är Jeanette. Hon har nämnt att pussel med små pluttar att hålla i är lämpliga för Ottilia och inte aldeless lätta att hitta. Jag insåg att vi hade fyra sådana pussel. Perfekt julklapp till lilla O. ❤️

Men nu för att sporra barnen att rensa ur sådant de inte leker med längre så behövde de en morot. Främst Dagny som är mer av en spara än Tage. 

Moroten blev Jumpyard! Vi ska samla pengarna för sålda saker och åka till Åre en dag och hoppa oss svettiga på alla trampoliner! 

Men lite jobbigt är det att sälja kan jag tillstå. Ta kort, skriva annonser, vilket pris ska vi ta? Svara på frågor, folk ber en ta med till stan osv osv. 

Men nu är jag igång och vi har faktiskt fått en del saker sålda nu. Barnen är glada men blev lite tveksamma kring somligt när de kom fram i ljuset igen. Och vips började de leka väldigt mycket med några av sakerna. Duplot tillexempel. Det ska vi väl ändå ha kvar ett tag till Mamma? 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar