tisdag 19 december 2023

Barbackatur

Utanför fönstret viner stormbyarna. Orange varning i Jämtlandsfjällen. Jag och Lisa hade tänkt ta en ridtur. Den blev av och den blev barbacka!  

Lisa red sin högt älskade connymara Hagens Emblem barbacka massor!  Han var pigg, kraftfull, och kunde bjuda på både det ena och andra. En dundergubbe. Lisa utvecklade klister i sin sits. Hon blev otroligt duktig på att ramla av mjukt och att sitta kvar. Bägge sakerna är en konst. Lisa är en så otroligt trygg, mjuk, och helt orädd ryttare. 

Själv red jag en liten barbackatur med Tage framför mig förra vintern i skritt. Innan dess minns jag inte när jag red barbacka senast. Typ 30 år sen? 

Jag tog voltigegjorden för att få med säkerhetshandtag på turen. Det var lite vingligt mellan varven men det gick ändå bra. Vi red i skritt, trav och galopp. Lisa även i tölt. Det var varmt och skönt att sitta och känna hästen under sig. 

Hästarna själva var pigga och glada och verkade gilla att vara utan sadlar. De blev mer känsliga för våra hjälper. 

Känner nu ikväll att jag använt nya bortglömda små muskler under barbackaturen. 

Tack Lisa för initiativet till denna trevliga aktivitet! Mer barbackaturer kalla vinterdagar! 

Efter ridturen lämnade vi hästarna inne i stallet. Det var kanske skönt att få stå inne i lä när stormen viner utanför.  

Till kvällen lagade jag Anders önskerätt: Chipskyckling. Så gott!

Vi la barnen tillsammans och de somnade ganska snabbt. 

Har lite städ jag skulle vilja få gjort, om vi ids, för imorgon kommer min lilla Storasyster Johanna och min Svåger Andreas! Det ska bli så trevligt att de kommer upp till oss. Vi är så glada för det. 🥰

Chipskyckling. 

Tage med Totto på axlarna. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar