måndag 22 juni 2026

Suljätten

Igår träffades jag och Erica tidigt i Krokom. Därifrån samåkte vi alla fem i hennes bil. Jag, Erica, Karo, Navi och Saara. 

Vårat mål var en fjälltur upp på Suljätten. 

Trots att Erica vuxit upp i dessa krokar av Jämtland och är en van natur och fjällkvinna så hade hon aldrig tidigare varit upp på Suljätten. Roligt med en premiärtur för oss båda. 😊

Berättelsen om den näsformade fjälltoppen är att Jätten Rut i skut på Åreskutan låg i fejd med Jätten Jätt i i sprätt på Suljätten. Deras taktik var att kasta stenar på varandra, och en vacker dag lyckades den större av de två: Rut i skut, pricka sin motståndare med en fullträff som gjorde att han dog. Jätt i Sprätt blev liggande med näsan i vädret och på detta sätt uppkom Suljätten.

Jag, Erica, Karo, Navi och Saara fick en fantastisk dag tillsammans i Västjämtland. Dagen bjöd på alla tänkbara väder, vi fick trots regnskurar njuta av vidunderlig utsikt åt alla håll uppifrån toppen. Vandringen var lagom för oss denna dag. Ganska lättgått men blött och lite brant på några enstaka partier. 

På vandringen träffade vi på tre härliga jämtländska kvinnor. De berättade för oss att de hade vandrat tillsammans i 60 års tid. Vilka inspiratörer! 💪

Suljätten.



Hönsbär.

Drickpause vid en liten bäck som vi korsade 
på vår vandring upp till toppen.  

Vädret visade sig från alla möjliga sidor. 
Vi växlade mellan T-shirt, tjocktröja och regnkläder. 

Smörbollar.

Erica med sin Border collie Navi och sin Västsibiriska lajka Saara. ♥️





Vi tog oss upp på toppen. 

Undrar om det det är en gammal Fäbodvall som ligger där nere?



Soppa och pannkaka till lunch. 👌

Karo fick en pannkaka på lunchpausen. 
Sen la han sig för att vila i blåbärsriset. 


Jätt i Sprätts stora näsa.  

Ängsull.

En otroligt vacker jämtlandsgård med storslaget läge som vi passerade under vår färd. 
Belägen i Mikaels hemby och nu till salu. 👌

lördag 20 juni 2026

Junidagar


Hästfix,  melonglass, ta rätt på den fällda björken, kaninfixa, rabarberkräm. Tage åkte till Österåsen och lekte med en kompis. Dagny tränar intensivt på att stå på händer, hjula och göra volter. 

Några saker vi ägnat oss åt i dagarna. 








Dagny gör vattenmelonsorbetglass.


Vattenmelon, pressad limesaft och sockerlag ihopblandad och inlagd i frysen. 
I väntan på sorbetglass.

Karo och jag passar på att ha lite apporteringsroligt med ett av vedträna från björken. 

Mor och son myser på en av hyllorna i uteburen. 

Dags för ridtur på Midsommardagen med Maja. 


Rabarberkräm på G. 


Anders ägnar sig åt att kapa upp den murkna björken som växte nere vid vägen som vi fick hjälp att fälla av Ulrik och Viktor. 🙏😊 


Murken björk. 
Skönt att ha undvikit att den skulle falla mot vägen och ställa till med något. 

Det är eftermiddag och hästarna får glada i hågen springa ut på bete igen. 

Midsommarafton

Det blev morgon på Midsommaraftonen. Jag, som hade gått och lagt mig så sent som klockan 3, tog en sovmorgon. Det gjorde de andra också. 

Men så gick vi iallafall upp. Jag satte på kaffe och gick ut till djuren. 

Efter frukosten så snyggade vi till oss en smula och sen tog vi raggarbilen till Österåsens camping. Där hade byborna ordnat sitt finfina klassiska Midsommarfirande. 👌

När vi ätit lunch, fikat och surrat med vänner, grannar och bekanta så mellanlandade vi hemma en snabbis innan vi åkte till Björn och Mia. 

Vi hade en jättefin midsommar tillsammans med Björn, Mia och Gunnar. Vi fick jättegod mat, spelade Kubb, umgicks och tog en skön långpromenad tillsammans i den vackra midsommarkvällen. 

Midsommarfrukost nalkas. Kaffet kokar, melonen skärs upp och pålägg, bröd etc dukas fram. 

Melonstavar.

Midsommarfirande i Österåsen. 
Klassiskt sådant som byborna ordnar. Så bra! 🙏

Far och dotter språkar. 

Midsommar på Österåsens camping.

Tage fick en godispåse i fiskdammen med bla ett godishalsband. 


Livets elfte Midsommar för Dagny. 
Tages 8:onde. 

Sen hoppade vi in i vår 70 år gamla Ford igen och begav oss till våra vänner Björn, Mia och Gunnar. 


Flaggan var hissad dagen till ära. 

De hade gjort så fint sin nya inglasade veranda som de bygger av återbrukade fönster och återbrukade material. Den svarta soffan var det någon som skänkte mot avhämtning nyligen. Den passade perfekt i detta uterum!

Mia dukar fram den goda maten. 

Deras ukrainska motorcykel agerar trädgårdskonst. Björn har byggt en bänk i trä för blomkrukor. 


En av familjens bilar. 
Björns första bil, en Duett. 

En finfin Midsommar! ♥️


Vi spelade Kubb. Tage var väldigt nöjd att han hade Mia i sitt lag för hon var fenomenal på Kubb! Tage och Mias lag vann stort!

Barnen har så mycket energi!

Så efter kubbspelet tog vi alla en gemensam lite längre promenad. Tage tog med sig sin cykel. 

Anders, Björn och Gunnar spanar ut över lägdorna och ned mot Indalsälven. 

Som av en händelse löpte promenaden paralellt med lite olika bilar... 😄🌟👌

Smörbollsblomma. Så vackra!



Det var en behaglig kväll och SÅ vackert ute!

Nyfika kor, kalvar och tjur. 😍





Trevlig promenad efter maten. 


Myser och spelar kubb innan efterrätten som bestod av olika glassar, frukter, bär och marängsvisstema.  😊


Barnen plockade 7 sorters blommor som de la under kudden för att drömma om vem de ska gifta sig med...

Lite ost och kex med Anders på kvällskvisten efter att vi kommit hem från Björn och Mia och efter att barnen somnat. 

En otroligt fin Midsommar. 
Tacksam! ♥️