fredag 29 december 2023

Inga dåliga väder, bara dåliga kläder

En sak är helt säker. Alla roliga aktiviteter kan totalspolieras om man fryser. Eller försämras av icke adekvata kläder i största allmänhet. 

När jag flyttade till Jämtland för ungefär 20 år sedan visste jag inte särdeles mycket om praktiska kläder. Mitt fokus var mer inriktat på att det skulle vara snyggt. Jag föredrog tygkappor och skinnjackor. 

Jag minns att jag slogs med häpnad över att alla i Östersund bar sportiga skaljackor i alla möjliga grälla färger. Att folk kunde komma till festen i en skoteroverall och storstövlar, för att sedan kränga av sig sin vintermundering i entrén och ha festkläder inunder. 

När jag bodde i Stockholm så köpte jag faktiskt motvilligt en stor, svart, rejäl, varm Fjällräven vinterjacka. Jag hade den när det var riktigt kallt för att det helt enkelt inte gick att ha kappor och tunna skinnjackor då. Den var förvisso varm men INTE MIN STIL! Men den var det minst dåliga alternativet vid 15 minus. Ett nödvändigt ont i min dåvarande värld.

Det Jämtland, dess klimat, samt att ha skaffat hundar och en annan livsstil har lärt mig, är att om man är rätt klädd, blir allt mycket roligare! 

Att köpa riktigt, riktigt bra outdoorkläder till olika aktiviteter som är hur jäkla funktionella och varma som helst är inte svårt. Det finns ruggigt bra saker ute i handeln och man kan läsa in sig på olika kläders fantastiska funktioner. 

MEN... om du vill ha en ruggigt bra skoteroverall, ridoverall, slalomhjälm, skaljacka, dunderbra skoterhjälm, ridhjälm med mips, supervarma stövlar, ullunderställ av högsta kvalité, skalkläder till skidbacken mm så kostar det en förmögenhet. Jag vill inte lägga så många tusenlappar på kläder. Att ha många olika hobbys, som vi har, kan dra iväg hur mycket som helst. 

Jag valde att läsa in mig och ta mig en funderare på detta. Jag vill att familjen ska vara välklädd och ha adekvata grejer. Att vi inte ska frysa. Och i vanlig ordning: till ett rimligare pris och gärna begagnat. 

En sak att ta i beaktning när man väljer kläder är om det kallt eller riktigt kallt? Blåser det? Ska vi vara ute i flera timmar eller bara hoppa in och ut från bilen? Ska jag sitta förhållandevis still vid brasan, på hästen eller skoterkälken, eller ska jag sparka med hunden eller kuta upp och ner i en pulkabacke och hålla mig i konstant rörelse? 

Ett ledord när det kommer till adekvata kläder brukar vara "lager-på-lager-principen". Den har jag tagit till mig. 

Viktigt är även materialval. Ull tillexempel,  värmer även om det blir blött. Medan bomull kyler om det blir blött. Underställ närmast kroppen är således bättre att ha i ull än bomull vintertid. Medan en sommarklänning passar ju ypperligt att ha i bomull. Ett annat alternativ som inte är lika kostsamt som ull är fleece. Fleece värmer och leder bort fukt. Det har jag bevittnat så många gånger när jag slänger på fleecetäcken på hästarna när de är blöta och kalla. Fleece värmer och suger upp det våta i deras pälsar och leder det till täckets ovansida. Hästarna blir torra och varma. Täcket hänger jag på tork sedan. 

Jag har märkt att både vinteroveraller och vintervantar säckar ihop lite efter en tids användning och några tvättar. Overaller har vi ändå haft glädjen att få flera fina och oslitna från familj och vänner. Dessutom är overaller inte lika känsligt eftersom man kan klä många bra lager under dom. Men med vantar är det värre. Svårt att hitta bra begagnat.

Det var dags för nya vintervantar både för Dagny, Tage och mig. Jag har satsat på bra vantar till barnen och Anders men har jag snålat lite till mig själv. Har frusit en del om händerna så det var dags!

Men såklart fick de ju inte kosta hur mycket som helst... Jag har tidigare fått tips om två prisvärda märken som är bra. Tornedalens vantar och Hestra. Barnen har Tornedalen sedan tidigare men de börjar bli för ihopsäckade. 

Jag investerade på mellandagsrean i tumvantar från Hestra till mig och Dagny samt ett nytt par från Tornedalen till Tage. Barnen fick dessutom ett varsitt par fingervantar i ull (liners) att ha i tumvantarna de extra kalla dagarna. Även de från Tornedalen. 

Jag tror jag lyckats få mest möjliga vintervante för ett rimligt pris. 
En annan sak som jag satsat på är bra ullunderställ och ullstrumpor från woolpower. Köper då på deras outlet här i stan och har fått i present.

Så kalla dagar har barnen följande: ett woolpowerunderställ samt ullstrumpor innerst. Därefter en fleecedress som mellanlager. Därefter en overall. Eventuellt ytterligare en tröja de riktigt kalla dagarna. På huvudet en ballaklava från woolpower och därefter en vindtät vintermössa som man kan knäppa under hakan. På händerna tumvantar från tornedalen eller Hestra. På fötterna har de i flera år haft de finska vinterskorna Kuoma. 

Absoluta majoriteten av deras kläder och alla skor är begagnade men just vantar och de flesta av deras woolpowerunderställ har jag köpt nya. Även flera av deras mössor är nyköpta eller virkade av deras moster. 

Vad mig själv anbelangar så skiter jag ganska mycket i hur vintetkläderna ser ut eller uppfattas nu för tiden. Jag vill vara VARM! Och kunna njuta av mina utomhusaktiviteter på vintern. Och jag vill inte betala en förmögenhet! 
Min ridoverall, min senaste vinterjacka, min skidjacka och mitt skoterställ är begagnat. Anders vinteroveraller köpte jag till honom på Jula och de fyller verkligen sina funktioner. Vi är så nöjda! 

Hej härliga midvinter och alla trevliga aktiviteter du bjuder på! 🌟☃️🤩❄️



Dagny i sin overall från Amanda och
 Tage i sin overall från Dexter. ❤️🙏❤️




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar