fredag 29 december 2023

Fritidsbanken - vilket ställe!

Fritidsbanken! Vilket ställe! 

Det började med att kära kusin och guddöttrar skulle komma upp från Stockholm och fira nyår med oss.

Alla har åkt slalom tidigare så jag föreslog att vi kanske kunde få till en skiddag i någon närliggande backe en av dagarna. Ja, det skulle vara kul om det ej är för kallt den dagen. 

Sen kom vi till nästa sak att lösa i så fall. Utrustning. I Gällö kan man hyra på plats men det går inte i våra närliggande backar. 

Jag gjorde som så ofta förr: jag frågade på facebook: "Finns det någon som har skidgrejer att låna ut för en dag eller vet var man kan hyra utrustning i Östersund med omnejd?"

Svaret kom från min gamla vän Christine: "Gör ett besök hos Fritidsbanken". Jag var tvungen att gå in och kolla vad det var för något. 

Fritidsbanken är ett enastående bra ställe som drivs av Östersunds kommun. Lokalen och dess verksamhet har några anställda men där arbetar även personer som exempelvis behöver arbetsträning. 

Vem som helst får skänka prylar som har med friluftsliv / fritidsaktiviteter att göra. Och vem som helst får komma till den stora välfyllda lokalen och låna vad man vill i 2 veckor. 

Där fanns massor av alpint, längdskidutrustning, skridskor av alla modeller. Det fanns sparkar, sparklåda, ridkläder, motorcykelhjälmar, isfiskegrejer, termosar fjällvandringsprylar och massor av andra saker! 

Tjejerna provade ut varsitt par pjäxor. De hittade ett varsitt par carvingskidor och stavar i rätt längd och efter att ha fyllt i lånepapper och fått all utrustning inställd på rätt längd och vikt var det bara att bära iväg det till bilen. Gratis.

Väl där träffade jag även min gamla kollega. Numera ensamstående pensionär. Hon lånade två sparkar som hon vill ha hemma nu när hennes barn och barnbarn skulle komma upp och hälsa på i några dagar. 

Jag ser så många fina och bra saker med denna service som kommunen erbjuder. Dels att människor kan prova på en aktivitet utan att behöva lägga ut massa pengar på prylar innan man vet om det är något man vill fortsätta med. 

Dels så blir aktiviteter mer tillgänglig för fler, även de som inte har jättemycket pengar. Somliga barn som tidigare kanske inte kunde hänga med på skolresan till skidbacken eller på fjällturen kan få hjälp med utrustning av Fritidsbanken. 

Det är ju även en superbra sak för dom som reser på andra sätt än med bil, och inte vill eller kan släpa med sig ett kubbspel eller tre skidutrustningar på tåg och tunnelbanor tex. 

En annan trevlig bieffekt är detta med återbruk för miljön. 

Jag tror också det kan kännas fint för de personer som väljer att skänka sina prylar som inte används längre. Forskning visar att människor mår bra av att hjälpa andra människor. 

På Fritidsbanken är de också noga med att ta hand om grejerna så som att slipa skidorna och behandla undersidan osv. Det kändes fräscht. 

Jag tycker att det här är genialiskt. En plats för arbetsträning, en sak som gör att fler kommer ut och kommer till fysisk aktivitet, som i sin tur bidrar till ett ökat psykiskt välbefinnande hos personer som får låna dessa saker. 

Det blir ju en kostnad för skattebetalarna iform av de anställda och lokal och annat, trots att alla prylar är skänkta. Men så mycket konstigt som finansieras av skattepengar så tycker jag att detta var en väldigt bra medborgarservice! TACK Östersunds kommun för Fritidsbanken

 











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar