onsdag 25 september 2024

Invintrade kaniner

Idag lät vi våra kaniner Rosa, Petunia och Dumle få flytta in i sin utmockade, rengjorda och uppspånade vinterbur igen. 

Nytt för i år är en jättefin begagnad höhäck från Maria Larsson. Vi hoppas att den ska hålla bättre än de papperskorgar i metall jag köpte för samma ändamål i fjol. Nämligen en bra höförvaring utan lika mycket spill. Dumle bulldozer rev ner papperkorgarna. Denna höhäck borde stå pall tom för honom då den egentligen är tänkt mer för getter. 

Djuren har även fått en hel kasse fina äpplen från Inga-Britt. Kaninerna mumsade på sina goda äpplen, på sin pellets och fick lite nya sälgpinnar att gnaga på. 

Dom verkade faktiskt nöjda med att få bli invintrade nu i sin nyskurade vinterbostad med massa gotta, och lämna allt regnrusk utanför. 

Anders skruvar upp kaninernas nya höhäck. 

Smarriga äpplen. 

Ny höhäck på plats. 
Den blir toppen  tror jag.

En hel påse äpplen från Inga-Britt.

Våra kaniner använder hundmatskålar
istället för smådjursmatskålar. 
Den i keramik hittade jag på loppis och den i metall köpte jag till Norma och Silver för många år sedan på Ö&B har jag för mig. 

Spån på golvet och halm i huset. 
Och fram tills det fryser får de ha både vattenskål och deras hängande 
vattenbehållare med vattennippel. 

De verkar nöjda att få komma in och slippa regnrusket. Kanhända är de lite besvikna på att deras tunnelsystem i djupströbädden är borta... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar