tisdag 24 september 2024

120 kanelbullar

Barnen tog skoltaxin hem efter skolan. Tage kom hem och Dagny följde med Signe. 

En stund efter mellis kom jag och Tage på att vi skulle ta och baka bullar. Jag har alltid torrjäst hemma eftersom mina bullbak alltid blir spontana.

Jag brukar baka på en liter och slänga i frysen för att kunna rycka med en påse när vi åker iväg på saker. Det brukar bli drygt 100 kanelbullar. 

Det tog mig 5-6 timmar att baka ca 120 bullar idag med alla moment och jästider. Vi började vid 15-tiden och vid ca kl 20:30 låg ett gäng färdigpackade bullpåsar i frysen. Vi lyckades även få i oss middag parallellt med bullbaket. 

Dagny säger att hon generellt inte gillar kanelbullar men tycker mina är okej. 

Själv tycker jag att det är ganska trivsamt att baka just bullar. Speciellt dagar som denna med grått regnväder utanför fönstret. 
Jag tog fram bakvaxduken, tände ett ljus och så satte vi igång. 

Det var länge sedan jag bakade något till Anders och hans arbetskamrater. Så det känns bra att få skicka med honom lite bullar imorgon. 

Dagny kom hem innan kvällens föräldramöte på skolan. Vi åt middag och Anders for på mötet. 

Till kvällsfika blev det nybakade kanelbullar. 









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar