lördag 14 september 2024

En fixardag

Idag har vi haft en väldigt bra fixardag här hemma. 

På förmiddagen byggde Anders och Tage två bänkar till grillplatsen av sådant som vi hade liggande i gömmorna. Plankorna var en tv-bänk på Frösön för 20 år sedan och benen snickrades av gamla överblivna reglar till huset.

Under tiden var jag inne och flidde undan disk och tvätt. Passade på att bädda rent och då ta de sköna vintertäckena i bruk samt tvätta upp sommartäckena. 

Efter lunch for Anders iväg. Han började med att lämna Dagny hos hennes kompis Nelly. De hade bestämt i veckan att sova över. Därefter for han vidare och köpte en uppsättning begagnade vinterdäck till XC70:in nu till vintern. 

Sen hämtade han de begagnade slalomskidorna jag köpt till Dagny och lite kläder till Tage som han fått ärva från min vän Sabinas son Dexter. 

Anders köpte även några nya buntar spån till hästarna. Jäklar vilken prisökningar på bara några år! För ca 3 år sedan kostade en spånbal ca 60 kronor. Idag kostar de 140 kronor! 

Under tiden Anders var iväg och uträttade ärenden så satte jag och Tage igång med det årliga stallstädet. Vi skottade ur hästarnas boxar, sopade och dammsög dem med grovdamsugaren. Jag städade sadelkammaren och en del dammsugning på galler och i fönster. 

Vi kom en bra bit men det är en hel del kvar. Jag ska försöka fortsätta imorgon och förhoppningsvis bli klar då. 

Att ha matrester i kylen är bra sådana här dagar. Vi har ätit tacorester till både lunch och middag. 

Till kvällen hade vi lördagsmys med Tage på hans begäran. Han ville se filmen Bilar. Så blev det. Vi alla i familjen tycker så mycket om dessa filmer! Både 1:an, 2:an och 3:an! Vi har sett dom alla hur många gånger som helst. 

Tack för denna bra dag! 




Dagny är så glad för nya grillplatsen 
och pratar om invigningen av den i höst. 

Dagnys nya skidor till vintern. 

Rester är toppen dagar som dessa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar