torsdag 5 september 2024

Embrace kylan & mörkret

De siar om kommande varma dagar, men faktum kvarstår. Vi har gått in i september och sommarmånaderna 2024 har nått sitt slut. Jag, som älskar sommaren, känner en viss vånda. Hela den 6 månader långa, mörka vintern ligger framför oss. 

Så jag jobbar med mig själv och försöker ändra tankarna till, ja en lång vintern, men FÖRST en härlig höst! Med besök av mina föräldrar, min födelsedag, Halloween, besök på Relaxen med Anders och spelning med Eva Eastwood och Dough Seegers! 

Sen är vi framme i advent. Jag gillar juletid så mycket!

Jag har ju aktivt försökt vända vintern till något trevligare, roligare och trivsammare. För mig handlar det bland annat om att ha tagit upp slalomåkningen och inlemmat barnen i denna vinteraktivitet. 

Att ha bra kläder. 

I somras köpte jag en ny skoteroverall och hjälm till mig själv och en fin begagnad overall till Tage. Jag har fyndat tjocka fluffiga varma vintertäcken till hela familjen ifjol som det snart är dags att ta i bruk igen. Jag har loppat upp ett lager med superbra ullunderställ till barnen och bra höstmössor, jackor mm. 

Inför denna skidsäsong har jag tänkt unna mig ett par nya slalompjäxor. De jag har åkt på de senaste åren köpte jag begagnade. De är ungefär en storlek för stora och är egentligen lite stora runt hela foten. Jag får inte ont av dem men de glappar. Pjäxor, har jag nu förstått, ska sitta slimmade runt foten. Sitta som ett smäck och passa perfekt! För att få en bättre och stabilare åkning. Tydligen är det inte helt lätt att köpa begagande pjäxor om man inte vet exakt vad man är ute efter. Jag ska ta med mig min bror och svägerska, som är vassa alpinåkare, när jag ska investera i nya pjäxor i stan. Dom har bra koll. 

Jag fyndade en ny stor begagnad biabädd till Karo. Priset? Två paket Zoegas kaffe. 😊

Karo älskar bia-bäddar, men gräver/bäddar sönder dem efter ett tag. Den han har nu finns det knappt någon botten kvar i. Så det passar bra inför vinterns kalla golv med en ny. Förhoppningsvis räcker den längre nu när jag bäddat i barnens gamla bäbistäcken.

Jag har köpt hem lite extra juicer och vitaminer till oss alla och de första små julklapparna till barnen är inköpta och undangömda. 

Igår hämtade jag in barnens slalomgrejer och kunde konstatera att skidorna var aldeless för korta. Till Tage hittade jag ett par nya slalomskidor i Lit för 100 kronor. Jag köpte ett par "nya" pjäxor till honom igår från begagnatsidan Sellpy secondhand. Han kan ha Dagnys gamla hjälm i år och vinterkläderna är i hamn. Till Dagny har jag ett par begagnade slalomskidor på G, men söker vidare efter pjäxor. Hon behöver dessutom nya vinterkläder i år. Hon vill nämligen inte ha overall längre, utan jacka och täckbyxor. Fina ullunderställ till barnen har jag införskaffat lite här och där.

Jag drömmer vidare om saker som skulle förgylla tillvaron den mörka och kalla årstiden. En vedeldad bastu, en liten grillplats och en egen snöskoter. Igår satt jag vid köksbordet och skissade på hur en prisvärd drömbastu för vår familj kunde tänkas se ut. Ett ganska enkelt hus har jag landat i. Jag har ju spanat på bastu:ar i flera år så jag kan snart ta jobb som bastuförsäljare! 

En annan viktig komponenet nu när vardagen rullat igång är att ha ett städat hem med ordning och reda i hyllor, lådor och skåp. Jag vill ha koll på att barnens mössor är sådana som passar just nu. Att inte skåpen svämmar över. Att allt har en given plats. Att ha det fint och i ordning hemma, i stall och uthus är så himla grundläggande för mitt välbefinnande! Det gör inte bara vintern lättare, utan hela året, hela livet! 

I skrivande stund är vi absolut inte där men jag vet att det är som balsam för min själ när det råder ordning och reda. I uthusen där skidorna står. I sadelkammaren, i kylskåpet, i barnens klädskåp, bland toalettartiklar osv. 

En surdeg jag jobbar mig fram emot men det tar tid. Och det gror igen så snabbt! 

För mig är höst och vinter en tid när jag ägnar mer tid åt mat, bak, rens och fix. Något som jag inte prioriterar sommartid. Så nu kanske det kan bli lite ordning igen! Ett plus med denna tid på året. 

Levande ljus, lyktor, brasor och batteriljus
är viktiga för mig under höst och vinter. 
Liksom en skön ullfilt på kökssoffan. 

Ett fint Ullmaxunderställ till Tage som
 följde med i senaste klädpaketet jag köpte.

En tunn ulltröja och ett par 
Ullmaxbyxor till Dagny. 
De fyndade jag vid mitt och 
Anders senaste besök på Shoppisen. 

På Shoppisen hittade jag även ett par Woolpowerbyxor 
i rätt Dagny-storlek i fint skick. 

De passar bra ihop med hennes begagnade Januströja i ull. 
Minns ej var denna fina tröja kommer ifrån. 

Januströja och Woolpowerbyxor. 
Norskt och svenskt. 

Morgondimman lättar över hästarnas bete 
och en ny dag gryr. 

Långa frukoststunder gillar jag,
främst under höst och vinter.  


Lite bastukladdar / bastudrömmar. 

Karo undersöker sin nya bädd. 

En påse utrensade Tagekläder som 
ska vidare till en annan pojke. 

Mustig mat med mycket svamp. 
Passar bra ihop med rotfrukterna från igår eller nykokad spagetti och kan bli en lasagne imorgon. 
Jag gjorde extra mycket. 

Tage är nöjd över sina nya slalomskidor. 
Lite långa men det finns 2 plus med lite längre skidor. 
Dels går de snabbare att åka på 
och dels så kommer han tvingas att bli bättre på tekniken då det är en aning svårare att ploga med längre skidor. 
Två saker Tage inte hade något emot alls. 
Dessutom kommer det nog bara säga poff 
så är de plötsligt i lagom längd.
Kanske redan till vintern.


Hej vintern, here we come!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar