söndag 22 september 2024

Fredagsbad

Dagny och Tage tycker om att besöka badhuset. Min målsättning har alltid varit att åka dit med jämna mellanrum. Vi tycker om det alla tre.

Om jag hämtar barnen direkt efter skolan på vardagar så hinner vi vara där några timmar innan det blir jättemycket folk. 

Vi har i alla år blivit bortskämda med möjligheten att kunna åka på badhuset på dagtid på vardagar och ibland haft nästan hela badhuset för oss själva. Det är så skönt så jag försöker fortsatt lägga besöken så i den mån det går, även fast barnen börjat skolan nu. Vi undviker trängseln på helger och lov. 

Jag har kollat upp simskola till barnen men det verkar svårt, dyrt och krångligt för oss att få till. Dagny lärde sig faktiskt att simma i Norderåssjön för kanske två år sedan. Tage kan inte simma ännu men han tränar. Bara att vi badar mycket och får vattenvana skapar bra förutsättningar. Jag märker att de är duktiga och bekväma i vatten, och till viss del under vatten. 

Vi kollade med barnens Faster Karin och Kusin Esther om de ville följa med på fredagsbad med oss. Till vår glädje ville de absolut hänga med! 

Jag for hem efter jobbet och stekte upp ett gäng pannkakor med extra mycket ägg i. Jag packade med sylt, grädde, frukt, fika, vatten och kaffe. Handdukar, badkläder, små schampoflaskor, badarmband, morgonrockar, flytpuffar, dykleksaker och simglasögon. 

Sen åkte jag och hämtade barnen på skolan. Solen sken och de hade jätteroligt ute på skolgården och lekte med andra härliga barn. Lite svårt var det att slita sig trots att badhuset hägrade. 

Vi pakerade och bytte om, duschade och sedan badade vi för fulla muggar i flera flera timmar. Vi gjorde en paus för middag och badade ännu mer. 

Tjejerna vågade hoppa från 1-meters svikten och även jag dök därifrån. Tjejerna var superflitiga och övade på att dyka från kanten. Det blev flera magplask men även några riktiga dyk! Modiga! 

Tillslut lyckades vi avsluta badandet och gick och tvättade oss och bastade en stund. I entrén köpte vi oss en varsin mjukglass innan vi sa adjö och for hem till Alsen och Norderåsen. 

Vid glassfikat bestämde vi att detta inte var sista fredagsbadet kusiner och svägerskor emellan! Vilken härlig eftermiddag och kväll för oss alla! 

När vi satte oss i bilen var det mörkt ute. Barnen somnade efter en stund. Själv var jag så trött att det sved i ögonen. 

När jag parkerade hemma kom Anders och bar in de sovande barnen. Vi satte oss tillsammans vid köksbordet, aldeless rödögd, med en kopp te och tände några ljus.

När vi var på badhuset hade Anders passat på att byta olja i automatlådan på min nya 25-år gamla Volvo. Det sägs att det inte behövs men min mekaniker-make vet bättre. Det var hög tid för ett oljebyte hade han konstaterat. 

Vi frågade oss om vi skulle orka se en film. Men så fort vi lagt oss i sängen så ville vi bara sova. 

Efter en natt av återhämtning fick vi en fin lördagsmorgon tillsammans innan jag hoppade in i bilen för ett 24-timmars helgpass på jobbet. 

Tage var bjuden på kalas hos sin kompis i Långkälen. Dagny och Anders tog en tur till Björn och Mia i Fjäl. Anders ville hjälpa till lite med deras garagebygge.

Tack för en superfin fredag! ❤




Levade ljus, en kopp te och en 
knäckemacka satt fint efter 
denna intensiva dag. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar