måndag 23 september 2024

En fixarsöndag

Vid lunchtid på söndagen kom jag hem från mitt jobbdygn. 

I köket sprakade en värmande brasa i järnspisen och den nya fläkten jag fyndade på Jula-rean i somras fungerade utmärkt.

Barnen hade redan ätit lunch så jag micrade lite matrester. I trädgården stökade Anders och Tage bort studsmattan och klippte gräset. De avyttrade även barnens sandlåda. Den har verkligen fyllt en stor lekfunktion för dem båda i många år. Vi köpte den ny när Dagny var lilliten. Men det sista året har ingen av dem använt den öht. Så nu var det rivningsdags och ta adjö av sandlådetiden. 

På eftermiddagen skjutsade Anders Dagny och hennes kompisar på dans. Dagny var inte pepp alls. Vi får se vart det landar med dansen framöver. Men de for iallafall. 

Tage var hemma med mig och byggde banor till sin nya stora radiostyrda bil som han köpte själv för sina sparpengar. 

Själv ägnade jag mig åt tvätt, lite plock, en dusch av Karo och att laga en god söndagsmiddag. Ugnsbakade rotfrukter, lammfärsbiffar och vitlökssås. Barnen fick pitepalt. 

Jag är allergisk mot både pälsdjur, damm och kvalster. Men kan hålla min allergi i shack med vissa anpassningar. Exempelvis kaniner som inte bor inne i huset med oss. En djurfri övervåning. Inga hundar i sängar samt att våra hundar alltid får bada och schamponeras med jämna mellanrum. Att bädda rent ofta, vädra, dammsuga och dammtorka är också ett sätt att hålla nere mängden allergener i huset. Något vi kan bli bättre på. 

Jag har känt en tid att min allergi blivit mer påtaglig. Så det var dags för dusch för Karo. Jag klippte även hans klor. 

Det var några fler saker som vi ville få gjort denna söndag men dessa saker hanns helt enkelt inte med. En ledig dag går så fort. Jag är glad över allt som blev. 




Adjö sandlådan. 

Krassen är fortsatt vacker. 

En sista liten jordgubbe. ❤


Dessa blomster sådde jag som frön.
De tog god tid på sig men nu blommar de. 

Studsmatta redo för vintervila och en 
nyklippt gräsmatta, troligen årets sista. 


En ren hund. 


Nyklippta klor. 
Lyx med vita klor där pulpan syns.

Vila och egentvätt efter dusch.











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar