tisdag 2 maj 2023

Valborgsmässoafton

Min svärmor Maj Barbro föddes den 1:a Maj för 83 år sedan. Men i år hade jag jobbdygn den 1:a Maj. Därför åkte vi hela familjen till Lugnvik och firade Barbros födelsedag dagen innan, på Valborgsmässoaftonens förmiddag istället. 

Ett riktigt trivsamt och generöst kalas som alltid. Smörgåstårta och Schwarswaldtårta. Vi började prata om sånt familjen ägnat sig åt förr. Mina svärföräldrar och deras 5 barn har gjort väldigt mycket utflykter tillsammans. De har cyklat, åkt längdskidor och tagit amazonkombin på otaliga turer runt om i Jämtland. Till trevliga platser för att fiska, kika på något, tex orkidéer, en historisk plats, eller en vacker plats och för plocka bär. De har alltid haft matsäck med sig och sin portabla grill. Just sånt är ju något som jag vill göra lite mer av framledes. Så då är det bra att höra med mina utflyktsrutinerade svärföräldrar om lite trevliga uppslag. 

Innan vi for hemåt gav de oss två mycket bra saker inför kommande utflykter. Dels en äldre hård kyllåda i frigolit och en fin picknickrygga med 4 tallrikar, 4 knivar, 4 gafflar, 4 glas, duk och annan lämplig picknickutrustning. Som gjord för familjen Rasmusson! Detta kit passar perfekt med det äldre campingbord med 4 pallar som jag köpte på Springmeets marknad ifjol. Liksom den lilla klotgrill som följde med husvagnen vi köpte för flera år sedan. 

Vi vände bilen hemåt och körde via kattstrupen (vi gillar ju vattenkraft i den här familjen) 😊. Väl hemma satte jag igång och baka en långpannekaka med kärleksmums till kvällens valborgsfirande i byn. När den var klar tog jag med hundarna på en promenad runt byn och då gjorde jag något som jag inte gjort på över 20 år! Jag testade att jogga vissa av sträckorna! Det kändes riktigt bra! Dock var jag lite för varmt klädd och kängorna var kanske inte de bästa, men det var väldigt oplanerat. Jag och min vän Lisa har tänkt att smyga igång med lite jogging i år så nu är premiären avklarad! 

Efter en raggardusch skyndade jag efter familjen till föreningshuset och kvällens valborgsfirande. Det blev sååå lyckat! Flera av oss bybor bidrog med hembakta bakverk. Tre personer i byn skänkte, lagade och serverade hemgjorda hamburgare av fårkött och älgkött från byn med bla picklad rödlök. Det fanns flera barn från Norderåsen och Häggenås som Dagny och Tage lekte med hela kvällen.  De hade så roligt! Vi vuxna fick fina möten med vänner, grannar och bekanta. 

Kl 18 tände Anders och Janne brasan och Häggenåskören kom till vår by och sjöng in våren med klassiska sånger. Längtan till landet och Vårvindar friska. 

Jag gick hemåt med ett leende på läpparna med först Tage och efter någon timme fick även Dagny komma hem. Lilla A följde henne. När jag och Dagny tog en kvällsmacka såg vi genom köksfönstret att Anders och Janne gått iväg till brasan för att dra ihop det sista riset och på föreningshuset lös det i caféet. 

Nu ser jag verkligen fram emot vårvindar milda och många fina små utflykter! 


















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar