tisdag 23 maj 2023

Hästar

Kaisa och Oddur fäller fortfarande. Idag slängde jag in deras skitiga och håriga vojlockar i tvättmaskinen. Istället fick Oddur sin fina röd-blå vojlock av märket Mias som jag fick i present av mina föräldrar för 10 år sedan när jag just köpt honom. Kaisa fick sin (nya) egna Mias-vojlock i färgen blå-röd som jag köpte begagnad för några månader sedan. Den låg jättebra under hennes sadel. Nu har de båda en varsin Mias-vojlock. En röd-blå, och en blå-röd. Det blev fint nu i försommartid. 

Dessutom har vi nyss fyllt på höladan med ett nytt lass höbalar och då deras sommarvattenbalja spruckit sönder i vinter var jag in till stan och köpte en ny 90 liters balja på Djur och naturbutiken. 

En annan sak som behövde göras var att ta nya maskprover. Jag rådfrågade min husveterinär lite och sen beställde jag ett kit som täcker alla maskar till två hästar. 

Idag fick jag hem alla provsvar utom stora blodmasken. Den tar lite längre tid att odla. Provsvaren såg riktigt bra ut. Verkar inte som att avmaskning blir aktuellt alls. Ska ändå bolla det hela med min veterinär, och såklart invända resultaten på stora blodmasken. 

Idag var jag och Lisa ut på en jättefin runda på nersidan av järnvägen. En stor älg travade iväg en liten bit ifrån oss i skogen. Hästarna brydde sig inte nämnvärt. Vi tog långgalopper och tränade lite sidvärtsrörelser, lite tölt och halvhalter. 

I torsdags anlitade vi en tjej som kom hit och hade ridlektion med oss. Nyttigt och inspirerande. Hon tyckte Kaisa var fin i hullet och Oddur lite för rund. 🐴🦄

Igår var det dags för Dagny att åka på ridskolan igen. De tränade balansen och ridlärare Ida longerade barnen på Aragon och sedan Sol. Väldigt lyckat. 

Häst är bäst!!! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar