onsdag 24 maj 2023

Miss Springmeet 2023

I helgen var det dags för Jämtlands största bilträff Springmeet! Träffen slog rekord i år igen med över 11 tusen besökare. Två bilföreningar hjälps åt att organisera allt. SHRA - Swedish Hot Rod Assosiation och Jämtlands veteranbilklubb

Tänk att hela detta enorma arrangemang med hoppborgar för barnen, liveband, tävlingar, prisutdelningar, mat och fikaserveringar, marknad, trailuppvisning med motorcyklar mm helt dras runt av ideella krafter! Alla som jobbar med Springmeet gör det utan ersättning på sin fritid för att tusentals människor skall kunna få en kanondag i motorkulturens tecken på Optands flygfält. TACK!

I några år har en av programpunkterna varit Miss Springmeet. En tävling som vem som helst får anmäla sig till, kvinna som man. Först till kvarn. De som anmält sig under åren har kanske företrädesvis varit kvinnor som gillar motorkulturen samt roliga vintage och rockabillykläder. I år bestod startfältet av ett gäng härliga tjejer från olika delar av länet samt Dalarna. Kvinnor i lika åldrar, former och kreationer. Så vackra och sympatiska. Alla hade jättebra ändamål de ville skänka sina vinstpengar till. 

Jag har varit sugen på tävlingen i flera år då det är en rolig grej. Jag gillar vintagekläder, motorkulturen och rockabillystilen. För en tid sedan vaskade en väninna fram en jättecool 60-tals sailorklänning från en klädhängare när vi var ut på en loppisrunda och den kändes klockren för Miss Springmeettävlingen. Dessutom kände jag starkt att jag hade en väldigt viktig kvinnosak att skänka vinstpengarna till. Nämligen forskning inom Gynekologisk cancer. Dvs äggstockscancer, livmodercancer bland annat. 

Efter lite pepp från min make och några väninnor anmälde jag mig i sista minuten till tävlingen. 

Det var så mycket roligare än jag förväntat mig. Fin och rolig stämning mellan oss tävlingsdeltagare. Vi hjälptes åt och lånade ut speglar, solskyddskräm, picknickfiltar mm sinsemellan och peppade varandra. 

Alla besökare på träffen får ett programblad och röstlappar i entrén. I programbladet finns alla tjejer presenterade där vi svarar på några frågor och var vi vill skänka vinstpengarna. Alla tilldelas ett nummer och sen får besökarna rösta på den dom tycker skall vinna. Vi fick även presentera oss på stora scenen vid två tillfällen under dagen. 

På eftermiddagen var det dags att kora vinnaren och alla andra som vunnit priser i olika fordonsrelaterade klasser. 

Jag blev jätteglad när de ropade upp mig som vinnare! Jag hade verkligen gått in för tävlingen och ägnat en ansenlig tid åt att hitta lämpliga skor och en passande hatt till min 60-tals klänning och frisyren tar mig lång tid att göra. Jag ville verkligen få skänka mina vinstpengar till forskning inom gynekologisk cancer. Det kändes angeläget för mig. 

Alla tjejer fick en goodiebagpåse med fina priser. I min påse låg bla smycken från snö, produkter från Rituals, lite braochhagrejer som vattenflaska, bandana mm. Handgjorda silverörhängen och halsband från silversmeden Elin Viktoria. Vidare lite bilrengöringsprylar, nagellack, presentkort på en rockabillybutik mm. Jag fick även en pokal samt en vacker bukett blommor. Prisutdelare var ingen mindre än vår jämtländska lokalkändis Bergar-Kent Jonsson. 

Familj och vänner var på plats och supportade. Efter en strålande dag på flygfältet tog vi Ford-56:an till Verksmogrillen för en hamburgemiddag ackompanjerade av mer livemusik. Där träffade vi Lilian och sen cruisade vi på kvällen i stan med familj och två vänner. 

När vi styrde bilen hemåt vid 22-tiden var vi alla såååå trötta! Vi somnade direkt och dagen efter var det dags för ett 24 timmars jobbpass igen.

Vilken superhelg!!!

 😊🥰🙏❤️🌞✨️🌈💫🌸💖


















Världens vackraste bil!
Allans custade cheva 😍😍😍.































Bilder:
Emma Rasmusson
Anders Rasmusson
Gus Granli
Lilian Gundt
Anders Eriksson
Michaela Hassfjärd
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar