måndag 8 maj 2023

Måla och förbättra

För några dagar sedan satte vi oss jag och min make och gjorde två listor. En lista på saker som vore bra att komma vidare med på gården och en lista på saker som vore roligt att göra den kommande varma årstiden. 

Att göra listan på eftersatta saker blev mycket längre än roligasakerlistan... 

Vi är båda helt överens om att absolut inte dra igång några nya projekt. Vi behöver istället beta av tusen små, halvstora och stora saker som släpar efter. Dessa saker suger en hel del energi från oss och skapar stress. Men balansen att inte bara jobba med måsten utan också unna sig att vila, göra roliga saker och att bara vara är också viktigt för att inte känna stress. 

Den där ständigt återkommande balansen och harmonin... 

Vi är ganska överens om att vi mest troligt inte kommer hinna beta av hela listan men det som hinns är bra tänker vi. Bland annat var porten upp till gälln (höskullen) rejält kass redan när vi köpte Gungård för 15 år sedan. Även dörren till källaren var helt bortom räddning. 

Anders isolerade, satte i nya fönster, gjorde om storlek och karm mm och kunde på så vis återbruka 2 dörrar som låg i ett uthus som källardörrar. Jag målade den yttre källardörren samt vår gamla ytterdörr i färgen Skåneblå, liksom några fönster på huset.  

Vi har varit minst sagt ambivalent med vilka färger vi skall ha på dörrar här hemma. Vi båda gillar gröna dörrar men inte samma nyanser. De första dörrarna jag målade var på vedboden för sisådär en 15 år sedan. Vi valde färgen svart och den har hållit riktigt bra. Ursprungsdörrana på alla uthus är grönmålade i en nyans som varken jag eller Anders är jätteförtjust i. När vi byggde ut huset så köpte vi två nya enkla ytterdörrar i färgen vit och en vacker dubbeldörr till glasverandan. De fanns ej så många färger att välja på så det fick bli den vi tyckte var mest okey. Den blev grå. 

När vi byggde verkstad och stall bestämde vi att alla dörrar på nybygget skulle få bli ockragula samt att alla dörrar på uthus så småningom också skulle få bli ockragula. 

Vi har landat i att hålla fast vid den tanken. Alla dörrar ska på sikt bli ockragula, förutom verandadörrarna som är grå och vit. Alla fönster på hus och uthus skall på sikt vara vita. Hus och uthus är faluröda. 

Vi investerade i en ny port till gälln och en ny isolerad trädörr till källaren från Sorseledörren nu när de hade kampanj. Vi valde en enkel, isolerad, källardörr utan glasrutor då både jag och Anders gjort misstaget att trycka sönder en varsin ruta i den befintliga under årens lopp. 

Idag kom dörrarna med postens lastbil och då solen sken och jag var ledig satte jag igång. Jag oljade och grundmålade dörren. Efter middagen drog jag på ett lager gul färg. När jag ändå hade ångan uppe målade jag ett gammalt ladugårdsfönster som vi kittade och grundmålade för några år sedan men som vi kom av oss med. Jag letade först maskeringstejp men sen orkade jag inte och freebaseade istället. Good enough! 

Känns så förbaskat bra att komma lite framåt igen. 🤩

Till kvällsmål blev det den ypperliga jag-orkar-inte-laga-mat-rätten klämmackor! 😊 Barnen somnade snabbt. Dagny är fortsatt inte helt kry men Tage har varit ute med mig och Alfred mest hela dagen. 























 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar