fredag 26 maj 2023

Fruktträdgård i Zon 7

De sista åren har jag blivit mer intresserad av att plantera saker i vår stora gräsmatteträdgård. 

Främst är det ätbara saker som jag vill ha men det har även blivit en hel del buskar. Rosor, Syrener, Shersmin och Forsythia bland annat. 

Somliga ätbara växter är ganska dyra att köpa. Fruktträd tillexempel. Att göra om en stor gräsmatta till en trädgård med ätbara fruktträd blir kostsamt. Därför har jag satsat på ett nytt träd per år ungefär. 

Jag gick runt och spanade på allt som börjat spira i grönska och såg då att alla våra fyra äppelträd mår bra. Liksom vår krusbärsbuske som vi fick av Anne-Lie ifjol. Hon föryngrande den från sin egen äldre buske. 

Vår gamla rabarber och vår nya med mindre oxalsyrahalt från Piteå mådde bra. Liksom våra röda och svarta vinbärsbuskar. 

Vi bor ju i ett kall zon, nummer 7, och jag har ingen lust att chansa. Så de fruktträd, buskar och blommor vi köper är bara sånt som sägs ska fungera i vårt klimat. 

I år var min plan att köpa ett körsbärsträd med söta bär. Jag har fått nys om två sorter som funkar upp till zon 6. Dels en sort från Lettland och dels en som heter Chokladkörsbär. Men sen tipsade Anne-Lie mig om att de nu sålde plommonträd för Zon 7 på Växtvaruhuset! En sort från Vitryssland och en annan sort från Amerika. 

Jag rattade Ford-56:an till butiken för att spana in deras sortiment. Där fanns tyvärr bara surkörsbärsträd men det fanns kvar plommonträd! 

Jag tilltalades av det från Minnesota som skulle ge välsmakande, medelstora röda, söta och saftiga plommon med löst sittande sten, och som enligt butikspersonalen var självfertilt. 

Våra träd får förvisso mycket sol men tyvärr finns det inget microklimat att tala om. De står mitt i blåsten från fjällen utan skydd av skog eller buskage. För att underlätta för träden har vi satt upp stöd för vinden runt dem. 

Jag blev väldigt glad när jag ifjol kunde skörda våra första äpplen från de träd jag planterade för ca 4 år sedan och göra äppelmos av! 

Nu har vår fruktträdgård ett finskt äppelträd, ett svenskt, ett ryskt och ett från Lettland. I år utökar vi med ett plommonträd från Minnesota! 🤩

Nästa år kanske det blir ett körsbärsträd som får komplettera samlingen. 🍒😃




Världens mesta bil! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar