onsdag 17 maj 2023

Att blondera sig själv

I åratal gick jag till frisör. Jag gjorde alltid samma sak. Blonda folieslingor i främst utväxten i mitt skandinaviska hår av nyans nummer 7. Aka råttfärgat! 😄 Frissan fick alltid toppa håret lite grann också i samband med färgningen. 

Jag var mycket nöjd med upplägget men kände för en tid sedan att jag vill lära mig att fixa mitt hår själv och lägga pengarna på annat. Både färga och klippa.

Jag insåg att många ungdomar blivit riktigt vassa på att blondera sig själva. Just blondering är ju något som inte är aldeless lätt att få till själv. Det blir lätt gult.

Efter att ha kollat ett antal olika youbefilmer så förstod jag att man inte bara kan blondera. Man måste därefter lägga i en färg eller toning i askig nyans för att få bort det gula. 

Hitills har jag varit lite ambivalent med just moment 2. Jag har inte känt mig säker på vilken färg, eller toning jag skulle använda. Jag testade en förut men det tog inte så bra. Har även varit nojig att det ska slita för mycket eller bli för mörkt. 

Sist jag var på stan fick jag väldigt bra hjälp av en expedit som färgat sitt eget hår i väldigt många år så jag köpte just de produkter hon rekommenderade. En kraftfull blondering samt en askig färg att slänga i efteråt. 

Blondering ipenslad i utväxten. 
Ingen annanstans. 

Resultatet blir väldigt ljust. 
Ljusare än vad egentligen vill ha. 

Och gulare än vad jag vill ha.

Jag lät håret vila en dag innan jag
 drog i den askiga färgen i hela håret. 

Jag hade fått rådet att den skulle sitta i så
länge som det stod på förpackningen. 
Tiden gick och det blev mörkare...

Och mörkare... 😱
Emma kände sig en smula nervös...

Efter att ha tvättat ur håret och haft i 
ett kraftfullt silvershampo såg det 
onekligen ganska grått ut.... 
Så jag tvättade håret rejält dagen 
efter igen i vanligt schampo.

Och så här blev det. 
I fecking LOVE it!!! 

Övning ger färdighet 
och jag är så himla nöjd med mig själv! 

Jag antar att jag får behandla min 
kommande utväxt på samma sätt. 
Blondera den och därefter färga den. 

Resultatet är fortfarande inte som att gå till en proffsig frissa som gör massa folieslingor, men för 200 kronor istället för 2-3 tusen är jag så enastående nöjd med resultatet!!! 😊

Produkterna. Schwarzkopf först. L'Oréal sen.
 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar