måndag 20 november 2023

Hälsoundersökning

Jämtland kör just nu ett hälsofrämjande projekt och erbjuder alla som fyller jämnt en grundlig hälsoundersökning bestående av blodprover och analyser av bland annat triglycerider, kolesterol, goda blodfetter, dåliga blodfetter mm. 

De kollade även blodsockret, blodtrycket, BMI och midja/höft kvot. 

Man fick även fylla i en ganska uttömmande hälsoenkät på nätet om sin livsstil. 

Slutligen fick man ett långt samtal om resultaten med en specifik distriktssköterska. 

Jag tackade ja till detta erbjudande angående min hälsa. 

Idag efter jobbet hade jag mitt ganska ingående samtal om provresultatet och mina frågesvar. 

Det var underbart att se att alla mina provresultat låg väldigt bra till i förhållande till referensvärdena. Min hälsa är så otroligt mycket bättre (riktigt bra) om jag jämför med hur jag mådde för drygt 2 år sedan. 

SÅ TACKSAM FÖR DET!!! ❤️🙏❤️

Sen har jag fortsatt en del förbättringsområden. Det var skönt att prata med distriktan idag. Få lite verktyg och konkreta planer för kommande  ökad hälsa. Vad jag vill bromsa och vad jag vill öka. Det var bra att konkretisera saker och skapa en liten plan. 

Några hörnstenar jag fick med mig var:

- Fysisk aktivitet.
- Tid för vila & rekreation.
- Träning av avspänt beteende KBT.
- Vistas i naturen.
- Vistas med människor man gillar 
   (undvik energitjuvar)
- Ha husdjur.
- Träning att säga nej.
- Ha en hobby.
- Yoga, djupandning, tai Chi. 

Tack landstinget för denna investering i mig! 

En av sakerna jag kunde öka var att äta mer fisk. Så till middag blev det laxpasta i farmor Astas braiga kockumsgryta. 😊




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar