söndag 26 november 2023

Baka tunnbröd

Äntligen fick jag baka tunnbröd! Med världens bästa bruttor dessutom! Lisa och Annelie bjöd in mig till sitt julbak som tog plats idag. 

Lisa med familj, har liksom oss, och många andra i Norderåsen: En egen bakugn i källaren. Vår behöver kollas igenom och källaren behöver lite handpåläggning, men Lisas är fullt ut på alla sätt. Ulrik var snäll och klev upp i ottan och började elda upp värmen i ugnen. Det ska vara tallved. Björk blir för varmt och gran sprätter för mycket fick jag lära mig idag.

Lisa och Annelie berättade också att de inte var några fullfjädrade bakstrabrudar, men hade ändå fått till ätbara tunnbrödkakor tidigare år.

I mina ögon hade de en himla bra teknik. Både på att kavla, få upp kakan på fjälen och grädda. Jag fick prova alla momenten och alla kakor blev inte perfekta men tusan så goda! 

När jag och Anders (som är en tunnbrödälskare av rang) fikade våra nybakta stutar på kvällskvisten sa han så här:

"När jag drömmer om en hembakt tunnbrödstut, är det precis så här den ska smaka" 

Ett helt igenom vinnande recept med andra ord. 

Vid sisådär 14-15 tiden var vi klara och jag tog mina kakor och for hem. Dagny var på kalas hos sin klasskompis och Anders och Tage var och inhandlade en begagnad större skoterkälke till oss. På kvällen sålde vi den som vi redan hade. 

Kylen har fyllts på med vackra hemägg då vi passat våra vänners höns denna helg. 

Vi körde söndagstacomiddag och efter det gick jag och Mikael på en långpromenad på skoterspår i skogen bakom byn med hundarna. Sen fick deras goa 6 månaders Leonbergervalp Buster leka med Winston och Karo. Så fina de var med varandra alla tre! 🥰

Dagens minus var att precis efter att Anders lagat traktorn och börjat skotta så gick den sönder igen. Det blev ett stort hål längst ner på växellådan. Om vi har tur så kanske en kompis till Anders har en sådan reservdel som vi får köpa av honom när han kommer tillbaka från sin jobbvistelse. Vi håller tummarna för det. Sånt som händer när man har 70 år gamla grejer. Kan ibland förundras över hur bra Fordson Majoren håller trots sin aktningvärda ålder. 

Tack för denna fina dag! 


















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar