torsdag 2 november 2023

Edit Janssons brosch



Nu när vi var ner till Kallhäll fick jag en brosch av min mamma. Den har tillhört hennes Farmor Edit Maria Jansson. 


Edit använde tydligen sin brosch frekvent. Både på kläder och på huvudbonader. 

Edit föddes i slutet på 1800-talet och gifte sig med Johan Bernhard Jansson. Tillsammans drev de ett lantbruk och hann få fem barn tillsammans. Gertrud, Gösta (min morfar), Holger, Folke och Alice. 

När min morfar var 12 år så dog hans pappa i cancer. Gösta, som var den äldste sonen, fick då axla en stor ansvarsroll för familjen. Han hade läshuvud och hans lärare förespråkade att han skulle få studera vidare men morfar var tvungen att börja jobba tidigt och hjälpa till med försörjningen. Han körde bland annat mjölkbil för Nehns mejeri mellan Alunda och Stockhom. Där fixade han också jobb åt några av sina syskon. 

När Johan dog fick familjen lämna gården och flytta till ett torp istället. Väsby torp i Alunda. Samma by som vår hund Karo kommer ifrån. 

Min morfars mamma Edit var en väldigt omtyckt person av sin familj. Hennes 5 barn verkade komma hem mycket, och hjälpte henne med olika saker. Flera barnbarn, bla min Mamma, tillbringade mycket tid hos sin farmor i Alunda. Hela somrar ibland då mina morföräldrar drev företag i Stockholm och jobbade långa dagar båda två. 

De verkade ha starka band mellan sig, Edit och hennes barn och barnbarn. Jag har för mig att familjen var väldigt viktig och betydelsefull. Andra var inte fullt så viktiga för Edit. På vintrarna flyttade hon runt och bodde i olika perioder hos sina fem barn. 

Nu har hennes fina brosch hamnat i Norderåsen hos mig. Hennes barnbarnsbarn. Det känns speciellt att ha fått Edits omtyckta brosch. Jag har sett flera fotografier när hon har den på sig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar