söndag 14 januari 2024

Nu är glada julen slut, slut, slut

Nu är glada julen slut, slut, slut.
Julegranen bäres ut, ut ut. 
Men till nästa år igen
Kommer han vår gamle vän,
Ty det har han lovat. 

Jag hör i bakhuvudet min morfar Gösta, född 1910, nynna och vissla på denna julbit i helgen när Anders och jag plockar bort julen. 

Det passade ganska bra för igår lördag var det nämligen 20:dag Knut. 

Trots att jag inte gjort några dörrkransar, inte hade en utegran, inte putsade några fönster, ingen utebelysningen, inte tokstädat, inte satt upp några julgardiner, inte besökte någon julmarknad, inte putsat något silver och inte firat hemma, 
så blev det väldigt mycket jul ändå! 

En väldigt bra sådan kan både jag och Anders konstatera när vi tillsammans summerar de senaste veckorna och försöker känna in känslan av det hela. 

Tror även barnen är väldigt nöjda med sin jul, sitt lov, sitt nyår. Alla våra kära som besökt oss. Fina klappar, julstjärnor, tomtar och gran. Pepparkakor och lussebullar. 

Nu känns det så bra att få sätta punkt för denna midvinteretapp och kickstarta vårvintern, hyfsat snart iallafall. ❄️☀️❄️




Allt pynt fick mellanlanda i gästrummet 
för paketering och sedan vidare färd
 ner till gamla ladugården.



Adjö vackra jultallrikar
 och tack för denna gång. 

Tage gjorde ett sista ryck idag och 
målade sitt julpyssel han fick i julklapp. 
Dessa fina gipstomtar ska vi slå
 in i tidningspapper 
och plocka fram nästa jul. 

Jag bytte gardiner i köket
 till dessa vackra våriga. 

Bort med stjärnor och
 fram med fönsterlampor. 








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar