fredag 12 januari 2024

Angående smink

Jag har så länge jag kan minnas gillat att klä mig i vad jag själv anser vara snygga kläder. Att sminka mig, ha roliga smycken och färga mitt hår. Men jag har absolut inga problem med att åka in till stan eller hämta barnen på skola och dagis utan smink, iförd mysbyxor och storstövlar.

Jag har haft allt från väldigt blekt hår till blåsvart hår, röda slingor och diverse nyanser däremellan. Dock har jag aldrig haft rosa, blått eller lila hår. Det har varken nu eller förr tilltalat mig. Andra kan vara snygga i det men inget för mig. Under majoriteten  av de senaste 20 åren har jag trivts med att vara blond och att ha långt hår och gör så fortsatt. 

När resten av skolan hade Adidas eller Fila brallor med championtröjor och buffaloskor valde jag annat. Ovan nämda kläder har aldrig fått ta plats i min garderob. Jag hade med andra ord inte behov av att se ut som alla andra varken då eller nu. Däremot inser jag att vi alla är påverkade av rådande mode vare sig vi tror det eller ej. 

Jag gillade länge att ha strumpbyxor, kjol och något blus/t-shirt. Ibland sminkade jag mig i högstadiet och gymnasiet men långt ifrån alla dagar. 

Att sminka mig är inte som att borsta tänderna. Det är något jag gör om jag har tid, ork och lust. Ofta känner jag mig mer inspirerad till att piffa lite om jag ska göra något speciellt. Jag sminkar mig sällan eller aldrig om jag "bara" ska vara hemma. 

Lusten och inspirationen till att piffa går i vågor och det är olika faktorer som påverkar. 
En tid tillbaka har jag varit mer osminkad. Jag har inte prioriterat det i så hög grad. 

Jag är väldigt nöjd och bekväm med mitt utseende utan smink. Jag har fått ett utseende som jag verkligen trivs med även utan sminkkorrigeringar. 

Vad gäller kroppsvård, hudvård och piff så har det aldrig varit något som får ta för lång tid. Min sminkning tar kanske max en kvart? Jag vill ägna min tid åt annat! 

Och så en till sak, det är inget jag vill spendera överdrivet mycket pengar på. Jag har hittat produkter som jag gillar mycket och som är prisvärda.

Som bas använder jag numera en ansiktskräm som är så återfuktande, prisvärd och som säljs överallt. Har dock lagt märke till en prisökning från ca 25 kr till ungefär 30 kronor...
Nivea creme. 100 års popularitet kan inte ha helt fel. 🌟
Niveas kroppslotion använder jag också på kroppen sedan några år tillbaka. Den funkar riktigt bra till min torra och atopiska hud. Den doftar gott, går in i huden lätt och håller mig återfuktad.

Sminket då. 
Jag börjar med en foundation från Lumene. Jag applicerar den med rena fingertoppar. Jag tycker svampar och borstar blir sunkiga fort. Vill varken ödsla tid på att rengöra dem, eller pengar på att köpa dem. Vad kan vara mer miljösmart och naturligt än sina egna rena händer? 

Efter det lite rouge på kinderna, lite highlighter (Isadora) här och där så målar jag i ögonbrynen. Jag har testat olika ögonbrynspennor och somliga har jag gillat mer än andra. En grå penna, även den från Isadora tillexempel.
Därefter använder jag ögonskuggor i olika nyanser av vit, beige och brun. Ofta av märket Isadora
Sen fyller jag i en eyeliner. Jag har tyckt om en som är av Hennes och Mauritz egna märke. 
Läppar och ögonfransar kommer sist ut. 
Superstay matte ink och Lash sensational Sky high bägge från Maybelline tycker jag mycket om. 

Thats it. Inga lösögonfransar eller annat. Ofta hoppar jag även över foundation, eyeliner och läppstift. Jag har börjat använda lipsyl ganska ofta senaste tiden. Något jag inte använt på flera år. 

Till håret testar jag lite olika vanliga schampon, silverprudukter och försöker beställa hem flera om något är på rabatt. Liksaså där köper jag produkter i den lite lägre prisklassen. En sak som jag unnar mitt blekta hår lite då och då är en bra silverinpackning. Som tillexempel Ida Wargs silver hair mask. 

Smink och piff i all ära men något som jag tycker är så vackert är människor som har sitt  gråa hår ofärgat, ett lite vindpinat ansikte med rynkor utan en enda kemikalie på kroppen och hår kvar på benen. Människor som bär upp sitt utseende, sin naturliga skönhet och sitt åldrande med värdighet och grace. 😍 

I förrgår hade jag lite tid och inspiration över till smink och piff av ovan nämnda sminkrutin och så här blev resultatet:















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar