måndag 22 januari 2024

Bråttom till bussen

Idag följde jag Dagny till skolbussen. Vi kom ut lite sent. Ute var det mörkt och snön yrde i stormbyarna. 

Jag skyndade mig att kasta på Karo en sele och rycka loss sparken ur en snödriva. Sen bar det av ner för vägen genom drivorna och bort till busshållplatsen.    

Karo sprang och drog, jag sparkade och Dagny fick åka. Vilken fart! En riktigt kickstart på morgonen. Dagny hann med bussen och på hemvägen tog vi det lite lugnare jag och Karo. 

Väl hemma gav jag hästarna frukost. De fick stå inne och äta så att hö:et inte skulle blåsa bort. Jag drog av dom lite snö som fastnat i pälsen med den perfekta skrapan för ändamålet. En rund skrapa som egentligen är avsedd för kor. 

De blev glada att få komma in och mumsa kraftfoder, hö och mysa i stallet en stund tror jag. 

Sen fick kaninerna mer hö, lite pellets och nytt vatten. 

Efter det var det Winstons tur att komma ut på en morgonpinkning. Vi passade på att busa lite i snön. Han är så lekfull fortfarande, trots att han börjar komma upp i gubbålder, och blir så glad när vi leker. 

När det var klart fanns det nykokat kaffe till mig i köket. Jag hade nämligen laddat perkulatorn och tryckt igång den precis innan jag, Dagny och Karo begav oss iväg till bussen. 

Fin vardagsmorgon i riktigt busväder. 

Nöjda hundar efter att ha fått sin frukost. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar