onsdag 17 januari 2024

Matsmart

Jag vill att vi ska äta bra mat. Den behöver inte vara exklusiv eller komplicerad. Men den ska helst vara svensk, iallafall kött, ägg och mejeriprodukter men även spannmål och somliga rotfrukter i stor utsträckning. 

Den ska ge oss energi, göra oss mätta, helst smaka gott och ej slängas samt kosta så lite som möjligt. 
Inte alltid men ofta. 

Det här med att smaka gott kan vara knivigt att få till. Jag gillar det mesta. Anders också men är något mer sparsmakad. Barnen smaklökar verkar inte vara överens med särskilt många olika smaker alls ännu. 

Igår plockade jag fram en förpackning svensk svinnköttfärs från frysen som jag köpte på 30% rabatt pga kort datum och slängde i frysen. 

Förpackning var som sagt ganska liten så för att dryga ut den och i mitt tycke förhöja smaken slängde jag i kidneybönor och gröna linser. 

Den blev jättegod och räckte till gårdagens middag, dagens lunch och även kvällens middag. Jag hade kunnat frysa in och laga något annat men just ikväll har jag absolut ingen lust med det. Rester kändes som en ypperligt alternativ när barnen ska på basketträning. 

Att slänga mat som vi köper för pengar som vi får för att vi arbetar och släpar i tunga kassar upp för slänten till vårt hus känns inte bra. 
Därför är jag så nöjd med att ha en hundmatskål på diskbänken där vi skrapat ner allsköns matrester från tallrikar och sånt i kylen som ej äts upp. 
Hundarna mår bra, älskar det och det går åt mindre hundfoder. 

Utdrygad köttfärssås med
 kidneybönor och gröna linser. 

Prinskorvar, fett från en skinka, makaroner,
lite ugnsrostade rotfrukter och en halva macka.
Festmåltid till hundarna.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar