måndag 1 januari 2024

Året 2023

På det stora hela är jag nöjd med Kaninens år 2023. Vi har fyllt det med mycket kul. Kanske för mycket. 

Vi har fått vara friska. Vi har så fantastiskt mycket att vara tacksamma över i livet. Familj, vänner, djur, jobb, gård och hobbys.

Jag fyllde 40 år och var till Jorm med mina vänner Lisa och Maja och red i fjällen. En 10 år lång dröm. Vi for på semester till Stockholm och Skåne. Jag och Anders åkte iväg en natt på hotell och SPA. Jag deltog i Miss Springmeet och vann. Jag skänkte mina vinstpengar till forskning inom gynekologisk cancer. Att få chansen att göra det var en av de stora drivkrafterna till att jag ställde upp i tävlingen.

Jag och Sofie tog en härlig fjällhelg i Vemdalen och jag började även att jogga lite för första gången på många år och sprang majoriteten av de 5 kilometrarna i tävlingen Vårruset. Vi har åkt slalom, snöskoter, besökt Åre, ridit mycket och ställde upp med ett lag i Damrallyt. 

Vi har inte skaffat några djur utan njutit av dom härliga individer vi redan har. Winston, Karo, Oddur, Kaisa, Dumle. Rosa och Petunia. Och alla har fått vara pigga och friska. Däremot har vi skaffat en efterlängtad roddbåt, en Pontiac från 1975 och en hjullastare. En stor sak för Anders är att han har startat sitt företag Jemtlands veteranverkstad. 

Vi har även umgåtts jättemycket med människor vi tycker om. Familj och vänner. 

Jag upplever att jag har haft några ganska tuffa år med småbarn, stress, renovering, höga krav på mig själv att exempelvis ordna roliga kalas för barnen, fina jular, laga roligare mat, engagera mig ideellt och ordna barnbio, halloweendisco, luciatåg mm. Jag har även känt oro över olika saker. Krig, omvärld, människor jag tycker om, höjda räntor, elpriser, barnens väl och ve.  

Jag tycker ibland att mitt liv känns som ett jonglerande med bollar där en boll är Dagny. En boll är Tage. En är hundarna, en är äktenskapet, en är hästarna, en är jobbet. En boll är handling/matlagning. En är städ och tvätt. En boll är släkt och en annan renovering, en är hobbys och en boll är vänner. Och så har jag Emma-bollen också. Lite för många bollar att hålla i luften på en bra höjd helt enkelt. 

Men det där med lagom bra älskar jag. Jag är inte en perfekt mamma, ingen perfekt fru, inte en perfekt djurägare, inte en perfekt dotter, syster eller vän och jag har INTE ett perfekt  hem. Men jag är så jävla bra ändå. Jag kämpar hårt, för hårt i mellanåt. Ingen är perfekt och det är orimligt att lägga det på sig själv eller någon annan. 

Men kanske det vände 2023? Det kändes som att det ljusnande på olika vis. Dels har barnen blivit större och det lättar på flera sätt. Men sen har hälsan blivit avsevärt mycket bättre och jag har försökt jobba med mig själv, mina tillkortakommanden och tankar på olika vis. 

Några nya fantastiska personer har dykt upp i mitt liv och några har försvunnit. I somliga fall för att jag inte har levt upp till andras förväntningar och andra har inte levt upp till mina. Och jag har kommit till insikt om att ibland spelar det ingen roll hur man vänder och vrider sig. Man står med ändan bar iallafall. Och DET ska jag förbättra kommande år: 

Att inte vända och vrida på mig så mycket. Vara SANN mot mig själv i första hand och dom jag håller nära mitt hjärta. ❤️

Jag är generellt en person som vill suga märgen ur livet. Jag VILL så mycket, och jag lever ett väldigt rikt liv. Under 2023 gjorde jag flera saker där jag behövde kliva ur min comfort zone. Det var så nyttigt och det vill jag fortsätta med. 

Att vara en person som vill mycket kan, för min del, göra att det blir för mycket. Nu på slutet har jag jobbat med det. Good enough. Och det jag gör ska vara lustfyllt annars skiter jag i det. Jag har exempelvis helt tappat sugen till att gå kurser med djuren. Däremot älskar jag att rida i skog och mark. Att dundra fram i galopp på mjuka skogsstigar mellan fur och gran. Att komma ut med sparken och hundarna. Att ha dom i mitt vardagsliv. Det är okey att dressyr får stå tillbaka i mitt liv just nu.

Andra saker som ska få stå tillbaka kommande år är säkerligen en hel del, och min förhoppning är att leva ett rikt liv i balans och kärlek med mina underbara människor och djur. Vara snäll mot mig själv. En stor utmaning för mig kommer vara att säga nej, att roa mig ner, som man säger på norska, och acceptans.

Jag tycker de punkter jag fick med mig från min hälsoundersökning är bra rättesnören för mig kommande år:

- Fysisk aktivitet.
- Tid för vila & rekreation.
- Träning av avspänt beteende KBT.
- Vistas i naturen.
- Vistas med människor man gillar 
   (undvik energitjuvar)
- Ha husdjur.
- Träning att säga nej.
- Ha en hobby.
- Yoga, djupandning, tai Chi. 

Tack 2023 för all värme och kärlek. Tack för hälsa och tack för alla insikter. Tack för påbörjade processer som jag vill förkovra mig i detta nya år.

Vad 2024 anbelangar så drömmer även jag, som så många andra, om ett år med hälsosammare mat, mer svettiga aktiviteter och lite starkare muskler. 
Men framförallt en mer balanserad själ och harmoni. Mindre stress och oro.
Jag tar mig an Drakens år med tillförsikt. 
🐲🐉🐲

Min familj på årets sista dag.
 ❤️❤️❤️❤️
Bild: D. Paredes-Stivert.

Karo.

Kaisa och Oddur.
Bild: A. Mandahus.

Winston. 

Solen går upp över en ny dag. Ett nytt år.
Bild: A. Johansson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar