måndag 29 januari 2024

En helg i Duved & Tegefjäll

Min bror och svägerska undrade om vi inte kunde hänga en helg tillsammans i Tegefjäll. Ja! Jättegärna! tyckte vi. 🙏💞

Efter att ha vänt och vridit lite på logistiken så bestämde jag och Anders att jag och barnen åkte själva så att han kunde få en helg att både tanka lite egentid, kanske renovera lite hemma och vara i garaget en smula. Samt skotta snö. 

På fredagen efter jobbdygnet for jag och storhandlade. Sen hämtade jag barnen och vi åkte hem och började packa. 

Jösses vad mycket saker vi hade med oss! Tre skidutrustningnar, vinterkläder, pyamaser, ombyten mm. 

Vi lämnade en fredagspizza, chips och lördagsgodis till Anders. Sen satsade vi oss ut genom höga snödrivor på gården och styrde sen Volvon mot Åre.

Resan gick genom ett riktigt busväder med snö och vind. Jag tog det lugnt. 

När vi kom fram fick vi sätta oss vid dukat bord och serverades god köttgryta och nybakat surdegsbröd. Mums! Barnen fick potatisbullar.

Sen fick vi en helg med fantastisk skidåkning tillsammans med min Bror och Svägerska i Duved och Tegefjäll. Någon minusgrad, ganska lite vind och jättefint före i backarna samt lite folk. 

Vi åkte knapplift, ankarliftar och stolsliftar. Vi blev lotsade mellan lämpliga skidbackar, liftsystem, eldar och värmestugor. 

Vi fick bra tips från min bror och svägerska vad vi kan träna på och vi alla utvecklades denna helg. Speciellt Tage! Han hade knappt tid att äta lunch, så roligt var det att åka skidor!

Vi åkte mest i långa härliga blå backar. Dessa passade oss tre utmärkt. Men vid ett tillfälle föll jag och Dagny i en ankarlift. De andra åkte ner till oss för att bistå med hjälp. Vi åkte ut från liften till den backe som låg intill. 

Pga av ramlingen blev vi tvungna att åka ner för en svart backe. Det var det enda alternativet. När barnen åkte fram till "stupet" i backens svarta parti tog det tvärstopp. "Aldrig i livet!" deklarerade Tage tydligt. 

Efter lite funderande beslutade bror att barnen fick knäppa loss sina skidor och i tur och ordning åka på rumpan ner på sidan av backen. Han tog emot dom och jag avvaktade ovanför dom. Vi bar med deras skidor när vi åkte nerför backen. Det var en bra lösning som känns som ett ess i rockärmen om vi råkar ut för någon liknande situation igen. 

Utöver att åka skidor från det att liftarna öppnade, tills de stängde, har vi bastat, ätit gott, spelat kort, myst och pratat.

Tack för en fenomenal helg! 





Dagnys Moster lärde henne att virka i helgen!
Det blev ett täcke till Apis och Apis. 🥰

Myran. 🩷

Dagny virkade och virkade och virkade. 🌟

Två busfrön. 💞




Vi premiärtestade Macaroni & Cheese.
Den smakade som en klibbig sörja av ostkrokar. Den ska vi inte köpa något mer...
Tur vi hade pannkakor, nudlar, mackor och 
annan lunch med oss i backen. 😃
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar