tisdag 16 januari 2024

Adjö Nordanborg

Jag har bestämt mig för att ta en pause från byförening efter 15 år av olika uppdrag. 

De första åren var jag med i Nöjeskommitén, därefter följde styrelsearbete. När jag bodde i Norge blev det en pause men sen var det några år av valberedning, och de sista åren har jag suttit med i Nordanborgs styrelse igen. 

Jag har tillsammans med andra gjort så mycket kul i föreningen! Vi har ordnat countryfester, halloweendisco, barnbio, luciatåg, kakbufféer, julpyssel, fredagsmys, spelkvällar, pubkvällar, danser, trubaduraftonar, tipspromenad, byfixardagar, valborgsfirande osv.

Jag och styrelsen har suttit med på möten, åkt in med vattenprover, städat, rensat, slängt, kompletteringshandlat saker som behövs så som toapapper, tvål, diskmedel osv. Vi har inventerat allt som finns och sett över att det ska finnas tillräckligt med porslin vid uthyrning. 

Styrelsen genom tidigare Jeanette och nu Amanda, sköter uthyrningen. Vi ser till att slå på värmen innan någon ska vara där. 

Personer i styrelsen har sista tiden lagat en toadörr, en trasig toalett, fått parkeringen uppgrusad, delat elabbonemangen, hyrt ut toaletterna för att få in pengar till föreningen (vi i styrelsen gick dit med jämna mellanrum och städade av dom). Bytt en trasig glasruta, bytt en trasig kran, fixat fungerande luftvärmepumpar, organiserat snöskottningen, har kontakt med hyresgästen, lagat utebelysning på parkeringen mm. Nuvarande styrelsen har sänkt elförbrukning med en väldigt stor andel och dragit in en del pengar genom olika evenemang. 

Jag tycker att det är fantastiskt att det finns ett föreningshus att tillgå. Mina barn har så roligt där! Jag har haft så roligt där! Den största behållningen är de grannar jag lärt känna på föreningshuset. 

Därför har jag velat vara med och skapa förutsättningar för att det ska få finnas kvar, och samtidigt fått energi och glädje av att göra det.

Jag upplever att riktiga mänskliga mötet är så viktigt! Faktiskt helt fundamentalt för oss människor. Jag har alltid känt mig glad och upplyft efter att ha varit på föreningshuset. Både efter styrelsemöten, eller en fest eller efter att ha sett hur roligt barnen haft när de ska gå hem, helt svettiga och sprudlande. Faktiskt även efter ha varit där och skurat en hel dag med Jeanette. 😅

En himla praktisk sak med föreningen är att man kan ordna vad man själv, eller vad ens barn är sugen på. Om styrelsen godtar idén dvs. Men det brukar i regel aldrig vara några problem. 

Att inte lära känna sina grannar genom riktiga mänskliga möten utan via skärmar på ett byforum är så mycket sämre tror jag. Vi kan inte se alla nyanser i ansikten och höra rösternas sanna jag.

Att göra saker för andra är en viktig källa till att bli glad själv. Det är kanske en av anledningarna till att människor idag mår sämre och sämre? Vi träffar andra människor mindre och lever ett mer egoistiskt och självcentrarat liv? Jag upplever att generationerna innan min egen var otroligt mycket bättre på föreningsliv och att omge sig av grannar, släkt och vänner i sociala sammanhang? 

Jag har fått mycket glädje, vänskaper, kunskap och insikter av dessa 15 år av föreningsinsatser (och bakat många kakor). 

En sak som jag tar med mig är: 

Klaga ALDRIG på dom som tar av sin fritid och gör något för andra människor ideellt. Om du har invändningar på något bör den kritiken framföras på ett väldigt konstruktivt sätt och gärna följas av ett "Jag skulle kunna vara med och bidra till den här förbättringen".

För det finns ingenting som tar död på människors välvilja att jobba ideellt, som dåligt framförd kritik. Saker görs inte alltid perfekt, men det får man liksom ta när det gäller föreningsliv tycker jag. 

En annan sak jag tar med mig är:

Om du är ny på ett ställe eller vill lära känna fler personer eller komma in i ett sammanhang: Gå med i en förening! Ett byalag, en brukshundklubb, en ridförening, en idrottsförening eller annat. Det är en fantastisk möjlighet till glädje och vänskap och att bli berikad själv. ❤️

Nu (vid nästa årsmöte) lämnar jag över detta uppdrag till någon annan. TACK Nordanborg för alla skratt, glädje, för vänner och gemenskap! 🌟🌟🌟































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar