söndag 28 april 2024

Slänga, Skänka, Sälja, Spara

Under vintern har jag ägnat en hel del tid åt att rensa ut. 

Jag gillar prylar, kläder och porslin. Men min karaktär är sådan att jag har svårt att hålla ordning i miljöer med för mycket saker. 

Min personlighet är också sådan att jag trivs i hemmet när det är ordning och reda. Det gör mig på bättre humör, det gör mig lugn och mer kreativ. Jag mår bättre av färre saker som har en egen plats. Vardagen blir enklare för mig. 

För mycket saker och kläder gör att jag "inte ser skogen för alla träd", och så använder jag mycket samma istället. 

Ordning och reda skapar en god spiral. Det gör mig peppad på att fortsätta plocka undan och hålla ordning. Oordning har motsatt effekt. 

Ordning gör dels att jag vill fortsätta att hålla ordning. Men jag blir också sugen på att laga roligare mat, baka saker, läsa böcker igen och jag vill sätta mig ner i köket med en kopp kaffe och bläddra i en tidning. Jag vill måla, slipa och skapa ordning i andra utrymmen som ex vedboden. Jag vill promenera mera osv. GOD spiral.

Så även om jag gillar prylar och pinaler, loppisfynd och arvegods. Kläder, hattar och accessoarer, så är jag dålig på att hantera det när det blir för mycket av det goda.

Allt som jag har rensat ut i vinter har åkt ut på glasverandan. Där har det fyllts på sakta men säkert i väntan på våren och i väntan på mig. 

Alla saker ska delas in i fyra kategorier. Nämligen:

Slänga: Bäras ned till hästfinkan för vidare transport till sopstationen. 

Skänka: Sådant som vänner kan ha glädje av skänker jag vidare. Det har blivit lite olika kassar som jag redan lämnat iväg till olika personer. Men idag blev det också nya påsar som skall fraktas iväg till fler personer. 

Sälja: Vi har bokat ett loppisbord på en kommande byloppis på sporthallen. 

Spara: Somligt av det jag rensat ut under vintern har jag tveksamt sneglat på varje gång jag lämpat av något mer ute på verandan. Några fina saker plockade jag faktiskt tillbaka in i huset igen. Som min gammelfarmors silverbricka och min mormor och morfars bröllopspresent, kristallvasen med deras gravyr tillexempel.

ER, som i Emma Rasmusson?
Nej, ER som i Ebba Rasmusson. 
Min farfars Mor fick denna 
silverbricka i 50-års present år 1939.

Ebba Rasmusson.
Född den 8 juni 1889.
Fyllde 50 år den 8 juni 1939. 

Ebbas bricka behöver putsas upp...

Mormor och Morfars bröllopspresent.
En kristallvas med gravering.
GJG: Gösta Jansson Greta. 
Även den från 1940-talet.

Slänghögen.
Minus handdukar och lakan som Anders 
tar till garaget och använder till trasor. 

Sälja på loppis, 
minus kandelabrar och 
Farmor Asta och Farfar Maltes lilla bord.  

Sälja på loppis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar