måndag 1 april 2024

Schampokaka och hård tvål

Nu är ingen av oss i familjen sådana att vi tokduschar i tid och otid. Men jag och Dagny har båda långt hår och jag köper hem ganska stora mängder plastflaskor med schampon, balsam, inpackningar och tvål. 

En väninna tvättar numera sitt hår enbart med torkade björklöv som hon lägger i blöt en timma och sedan silar. 

Jag är inte riktigt där själv, men jag har mer och mer börjat fundera på att testa schampokaka istället för vanligt schampo. 

På många försäljningsställen står det att det går ca en schampokaka på tre vanliga schampoflaskor. 

Den är även mindre skrymmande i lådor, i duschen och på resan. De är ofta inslagna i en bit papper istället för i en plastförpackning. 

Billigare per dusch, mindre skrymmande, mindre sopor, bättre för miljön och förhoppningsvis bra för hår och hårbotten? Det låter ju helt klart väldigt bra! 

Jag frågade runt bland lite vänner om de testat Schampokakor. Flera hade gjort det och blivit så nöjda att de helt gått över till dessa. 

En av dem var Jeanette. Hon överraskade mig med en liten gåva sist vi träffades. Hon gav mig min första kaka! Igår testade jag den och är väldigt nöjd! 

En annan sak på samma tema som jag vill börja använda mer av samma anledningar är hårdtvål istället för alla flaskor flytande tvål som jag släpar hem. 

Just nu använder vi en vacker handgjord hård tvål från Island som vi fått i gåva av Silja. Både den hårda tvålen och Schampokakan doftar så gott. En vänlig doft på något sätt. 


Min första Schampokaka från Jeanette.

Handgjord hård tvål från Island. 
Gåva från Silja. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar