fredag 26 april 2024

Jag är en kall person

Min vän Sabina gjorde mig uppmärksam på en sak angående färger på kläderna man använder.

Jag berättade nämligen för henne att en färg som jag upplever verkligen inte klär mig är roströd/vinröd. 

Hon nämde då att man kan vara en person som passar bättre i varma färger, kalla färger eller i alla färger. Något jag hört tidigare men inte ägnat så stora funderingar kring. 

Fast nu började jag fundera närmare kring vilka plagg som jag föredrar och vilka färger de har, och vice versa. 

För att få en hint om man är kall, varm eller neutral, kan man titta på nyansen på sina blodådror. Är de blå är man troligtvis en människa som passar bäst i kalla nyanser. Är ådrorna gröna så är man varm och är det svårt att se skillnad så tillhör man kanske den grupp som klär i både varma och kalla färger. 

En annan indikator är om man upplever att man trivs bäst i guld eller silver. En kall person brukar uppleva att silver eller vitt guld passar bäst. Medan varma personer klär ofta bäst i guld. 

Kalla personer passar (trivs) generellt bättre i kalla färger med en blå underton, medan varma personer klär bättre i varma färger som har en gul underton. 

Till en början trodde jag att somliga färger var varma eller kalla. Att exempelvis färgen röd är varm och färgen blå är kall. Men så är det inte. 

Färger av samma kulör man både vara varma och kalla, beroende på nyans. Det finns varma rosa färger och kalla rosa färger, liksom alla andra kulörer. 

När jag kikade på mina blodådror var de utan tvekan blå. När jag funderade över hur jag trivs i silver respektive guld så insåg jag att det under årens lopp är silver och vitt guld som jag föredrar. 

Även när jag funderar över smink, så inser jag att det har varit de läppstiftet, de ögonskuggor och de foundations som är i kalla färger som jag gillat bäst. 

Detta är såklart inte skrivet i sten och personligen använder jag kläder som jag gillar, oavsett nyans. Men denna insikt har ändå varit en liten a-ha tanke. 

Jag är absolut en kall person och när jag insåg det så är det lättare att göra vissa val. 


Efter denna insikt om varma och kalla 
nyanser förstod jag varför jag trivs 
extra bra i min vackra mössa och sjal 
som min svägerska har virkat till mig. 
De går i absolut kalla nyanser. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar