onsdag 3 april 2024

Kastehelmi tallgrön

I början av Anders och min relation hade vi en supersnygg servis från kanske 40-talet. Gustavsbergs Bandarillo. Ett loppisfynd Anders gjort några år tidigare.  

Problemet med dessa äldre serviser är att dekoren är känslig och tål inte diskmaskin. I mitt liv kan äldre porslin som behöver handdiskas eller köras i maskinen någon enstaka gång fungera. Men vardagsporslinet ska gå att köra i diskmaskinen. 

När alla Bandarillotallrikar och assietter blivit slitna och enbart gulbeigea till sitt yttre, och all dekor var borta, så bestämde vi oss för att byta ut den. 

Valet föll på en ikeaservis som var i lite samma stil och färg. Den påminde också om klassisk Kockumsstil: gulbeige och grön. 

Ikeaservisen blev med åren sliten. Det blev svarta repor i alla tallrikar. Ett annat minus var att tallrikarna var aldeless för stora! De djupa gick ju inte in i diskmaskinen och allt tog så stor plats i skåpen. 

Tanken väcktes i mig att jag ville ha en nyproducerad nordisk kvalitetsservis där dekoren är bränd under glasyren så att den tål att diskas i maskinen. 

Men att köpa en helt ny servis från exempelvis Gustavsberg eller Rörstrand kostar ju skjortan! 

Jag får göra som man gjorde förr tänkte jag. Samla sagta men säkert och tänka långsiktigt. Jag surfade runt och spanade i butiker länge och väl innan vi bestämde oss. 

Valet föll på tallriken Rörstrand Eden, lilla skålen Rörstrand Eden och som assiette valde vi en helt annan serie. Nämligen Kastehelmis mossgröna assiette i glas från finska Iittala

Kastehelmi betyder daggdroppe på finska och designades redan 1964 av Oiva Toikka. Den finns i olika färger men vi valde den nyans som kallas tallgrön eller mossgrön. 

Jag tycker den är så vacker i sig själv men också fantastiskt fin ihop med vårt Edenporslin. Att blanda glas och porslin var en sak som tilltalade mig. Samt att den mossgröna färgen i assietterna går igen i äpplet och bladen i dekoren i Edenporslinet. 

Vi bestämde oss för att samla 15 av varje sak. Vi har köpt själva på butiker, på nätet, på rea och fått av vänner och familj.  Efter år av samlande har vi nu nått en komplett uppsättning av de vackra assietterna Kastehelmis mossgröna! 😍






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar