söndag 14 april 2024

Säsongens sista slalomdag

Idag hade flera av Åres skidområden sin sista öppna dag för säsongen.

Jag och barnen passade på att göra en sista skiddag denna säsong tillsammans med deras Morbror och Moster. 

Vi bestämde oss för att åka i området som heter Åre-Björnen. 

Väderprognosen vara ganska dålig, men "vi åker ändå" tänkte vi. 

Det var tur, för det dåliga vädret lös med sin frånvaro nästan hela dagen! Det var bara de sista åken som blev regniga och snön blev väldigt sluschig.

Vi åkte mestadels långa blå:a backar som vi ju gillar och tränade på våra carvingsvängar. Vi åkte knappliftar, ankarliftar och glera gånger med 6-stols liften. Spännande tycker barnen. Bekvämt tycker jag. 

Vid lunchtid åkte vi tillbaka ner till Björnens uteplatsområde där de har bord, grillar, lekplats mm. Där dukade vi upp välbehövlig lunch. 

Jag hade tagit med grillkorv, pannkakor, vatten, varm choklad, kaffe och chokladbitar. 

Maten satt fint och vi fick ny energi till fler åk på eftermiddagen.

Men sen tog jag lärdom från tidigare dagar. Jag tog med barnen mot parkeringen i tid denna dag. Innan batterierna var fullständigt slut. 

I bilen fick de vatten och kex och en varsin chokladbit. Sen somnade Tage nästan bums och vaknade inte förrän vi var hemma igen. 

Han sov sig t.o.m igenom torkarbladshaveriet som jag var tvungen att åtgärda på macken i Järpen. 

En rejäl kvinna från Ljusdal kom till min undsättning och hjälpte mig med det nya torkarbladet. 

Det var så skönt att komma bort och så tillfredsställande att komma hem och mötas av Anders som höll på att bygga in en halvknepig övergång mellan husets gamla del och nya del där timmerväggen är uppsågad. Han hade lyckats få till det så bra!

Tack för allt denna dag!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar