måndag 9 oktober 2023

Sommaren som kom av sig, Eller?

Att hösten pågått ett tag och att vi nu fått vårat första snöfall i Norderåsen har känts lite vemodigt på någe vis. 

Jag älskar sommaren men faktiskt även hösten, och våren, och vårvintern och jul. I och med att jag tagit upp slalomåkning med barnen och att vi köpt en snöskoter finns det verkligen saker att längta till även i vinter. 

Det är väl bara det att vintern är lång och sommaren kort. För det var precis så det kändes med denna sommar. Att den var över på ett ögonblick. 

I våras, samtidigt som man i olika mediala sammanhang gång på gång varnade för att det skulle bli den varmaste sommaren i mannaminne med allt vad det kan innebära, satte sig jag och Anders vid köksbordet.

Vi skrev två listor. En lista på saker vi ville komma vidare med på gården. Den andra listan var en mindmap över roliga saker som vi ville väva in i denna sommar. 

Vi förstod att vi absolut inte skulle hinna med allt. Men ändå har jag brottats med tankar på det som inte är gjort. Både av sysslor och trevligheter. 

Sommaren kom så plötsligt med massa sol och värme. Vi for till sjön och badade och rodde ut men samtidigt tänkte jag på alla varningar om sol, värme och torka. Det kommer finnas tid för bad tänkte jag. Ingen stress.

Men värmen kom av sig. Det blev svalare temperaturer i luften, i sjön, i havet, och det är lite den känslan jag haft om sommaren, att den liksom kom av sig. 

Men då är det tur att jag har min blogg! 

I morse läste jag igenom alla inlägg för Juni, Juli och Augusti. Då insåg jag att den inte alls kom av sig! Vi har gjort så mycket roligt och fint! 

Vi har träffat min Bror och Svägerska, min Syster och Svåger, min Mamma och Pappa. Vi har varit i Alsen hos barnens Faster Karin och Kusin Esther. Vi har träffat Bosse och Barbro, barnen har deltagit på sin kusin Tildes student och haft besök av sina farbröder Lennart och Svein. 

Kusin Carro, Amanda och Dolores kom och hälsade på oss i Norderåsen och det gjorde även kusin Ove och Sandra. Vi har firat midsommar, surtrömmingsfest och kräftkalas med familj, vänner och grannar. 

Vänner, barnens kamrater och grannar har kikat förbi på fika och samkväm och vi har hälsat på dom. 

Jag har på fritiden och med jobbet besökt både Hara ångbåtsbrygga, Döda fallet, Stocketitt, Fröjas, Tages, Jamtli, Frösövallen, Hembygdsgården, Kretsloppshuset och Hundcafé i Brunflo.

Jag och Anders har varit ute och ätit på restaurang vid några tillfällen på tu man hand. Vi har besökt några olika onsdagsfikan med veteranbilklubben, deltagit i ett damrally, besökt en bilträff i Simrishamn och besökt Jämtlands största bilträff Springmeet där jag vann tävlingen Miss Springmeet. 

Vi har kört två av våra veteranbilar frekvent denna sommar: Ford 56:an och Amazonkombin. 

Vi har rott i sjön med vår för året nya roddbåt samt badat i både sjön, havet, Mälaren och i Näversjön som vi paddlade till genom Näverån en dag i augusti.

Jag har ridit ganska mycket denna sommar, både med och utan fikapause, och midsommarritten med Lisa blev sååå mysig! Jag och Lisa hade även en trevlig hästdag när vi hälsade på Lotta och hennes hästar i Aspås. 

Jag har besökt loppisar, haft en spadag i Östersund med två vänner och både joggat, cyklat och gått med våra fina hundar. I början av sommaren deltog jag även i ett 5 km långt springlopp med ett gäng härliga kvinnor i Team Coagars. Jag är stolt över min prestation! På slutet av sommaren for jag även iväg på en mysig liten husmorssemester i Sösjö till Stina och Anders. 

Hela familjen åkte också på semester. Först gjorde vi ett stopp i Stockholm där vi hade jättefina dagar med min moster, mina kusiner och kusinbarn. Sen åkte vi vidare ner till Mamma, Pappa, Syrran och Svåger i Ystad. Vi hade det sååå bra! 

Dagny fick gå på sommardans och Tage lärde sig cykla denna sommar. Oj vad barnen har cyklat! Och vad roligt de har haft tillsammans med sina kompisar! I augusti fyllde Tage 5 år och vi ordnade ett kalas för honom. Han blev även firad av min familj och Anders familj. 

När det kommer till den där listan på gårdsgörmål har vi gjort en del även där. Dels så höll av på en hel del med veden. 
Vi har även förbättrat hundgården med ett torn, en ramp och ett bord samt målat den. Vi har även köpt och målat en ny dörr till källaren och bytt ut dörren till gälln. Vi gjorde färdigt kaninernas utebur, renoverade fönster på gamla ladugården, satt upp vår nya vindflöjel, renoverat en bit av en väg, eldat massa ris, lagat massa bilar, ställt i ordning en potatisodling, en potatisförvaring, utökat jordgubbsodlingen och planterat två nya fruktträd samt storstädat stallet. 

Tack för denna makalöst fina sommar! Vi hann inte allt men vi gjorde så mycket kul!
Nu ska jag fortsätta att  njuta av hösten och se fram emot något som snart nalkas. Halloween!
 🎃🥳🔥🌟💣

Vilken jäkla bra blogg jag har som påminner mig om allt härligt och betydelsefullt!
❤️🙏🫶💪❤️

Miss Springmeet 2023.

Körsbärsträdet. 

Nationaldagsfirande med ett glatt gäng. 







Många kärror jord blev det.

Bad och mellis vid sjön. 

Mot onsdagsfika i Lit med JVBK.


Cirkuslek och tältbygge. 

Hara ångbåtsbrygga. 

Vår nya roddbåt. 

Jamtli med Carro, Amanda och Dolores. 


Potatis.

Midsommarritt med Lisa. 



Dagen då Tage lärde sig att cykla. 


Gamla stan. 

Familjepicknick i Traneberg.

På date med min make. 

Havsbad i Ystad.


Gomiddag i Rynge hos Mamma och Pappa. 


Döda fallet. 



Vägförbättra. 

Spadag när Britt-Inger fyllde år. 







Semsterhäng med familjen i Ystad.  


Paddling i Krokom. 

Frösövallen. 



Damrally, Team Ladybugs. 



Även denna sommar har jag njutit 
av mina vackra loppisklänningar. 
Här har precis jag, Dagny och Moa varit 
och sett på en dansshow på Stora teatern. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar