måndag 16 oktober 2023

Rid i Jorm

I 10 års tid, ungefär sedan jag köpte Oddur, har jag drömt om att rida i fjällen. Vad passade då inte bättre att få i 40-års present av sin man än en heldag på islandshäst till fjälls!? 

I förrgår efter en tidig middag satte sig jag, Lisa och Maja i bilen och körde mot Strömsund där vi svängde av mot Gäddede och sedan vidare mot Jormvattnet. Efter 3,5 timmars bilfärd ut i vildmarken var vi framme vid Korpens öga och Rid i Jorm

Först hade vi tänkt åka tidigt samma morgon men efter Ola och Elins kloka och generösa förslag for vi kvällen innan. Det var verkligen skönt att vara på plats och få en lugn morgon innan en heldag i sadeln. Vi blev inkvarterade i fina rum och hann fika och prata innan sänggående.

Dagsturen bokades sent och vi hade turen att få komma med en dag precis i slutet av säsongen. 

Vi skulle ha ridit på lördagen men prognosen såg allt annat än bra ut med massor av snöblandat regn och vind. Ola och Elin föreslog att vi skulle byta dag förutsatt att alla kunde, och det gick! Vi bytte ruskväder mot fantastiskt oktoberväder! 

Vid frukosten fick vi berätta lite om tidigare ridvana och vad vi önskade, och utifrån det blev vi tilldelade hästar av Elin. Jag önskade mig en pigg och schysst häst med mycket tölt och broms, och tänk att det var precis vad jag fick!

Vi fick en otrolig dag på fjället på pigga, starka, töltande islandshästar. Två prima guider lotsade oss runt på fjället. Inga stigar eller vägar. Vi freebasade runt mellan den ena vackra vyn till den andra. Hästarna visste precis när de skulle ta det försiktigt över myrar och vattendrag, och när de kunde snabba på stegen där marken bar. 

Vid en tjärn tog vi lunchpause och blev bjudna på på en god wok tillagad på lokalt kött samt kaka med kaffe, te eller choklad till efterrätt. Hästarna band vi i träd och de stod så lugnt och vilade under tiden. 

Vi hade valt kläder med omsorg. Vi ville absolut inte frysa eller bli blöta en dag som denna. Och vi alla lyckades hålla oss varma och torra med woolpowerunderställ, vinteroveraller, ullsockar samt rejäla kängor plus mössor och bra vantar. 

Turen uppe på fjället gick i ett lite lugnare tempo som lämpade sig med underlaget. Somliga områden vi red i hade Ola inte ridit på några år och han döpte turen till Jakten på den sista kantarellen, efter att vi fann två små frostnupna gula skönheter i snön.

När vi kom tillbaka ner på byn fick vi komma ut på en superhärlig tölt och galopptur på lämpliga vägar. Det var underbart att tölta fram i snabb takt i flock med andra hästar runt sig med fjäll på bägge sidor om vägen. 

Ett perfekt avslut på en absolut strålande helg med fina Lisa och Maja, hos ett toppenföretag med jättebra hästhållning där hästarna verkligen får utlopp för sina naturliga beteenden. 

Jag vill åka och rida i Jorm fler gånger! 🤩🙏🥰

Tre glada och förväntansfulla tjejer som 
Är inkvarterade på Korpens Öga i Jorm. 

Fin frukostutsikt. 


En brun, en svart, en skimmel, en fux, 
en skäck och en musblack. 
Vilken häst ska jag bli tilldelad? 😍

Anna från Tåsjö kommer tillbaka varje år och
rider i Jorm. Hon blev tilldelad en jättefin fux. 

Jag fick njuta av pigga, schyssta, stadiga töltmoppen 
Gjöf från Björnforsen. 
Vilken härlig häst! 
Lustigt nog har jag spanat in henne flera 
gånger på nätet när hon var till försäljning.  
Kunde inte ha fått en mer passande häst. 🤩

Lisa fick skimmeln Glampi och
 Maja blev tilldelad den musblacka. 
Här är hästarna ivriga att få komma iväg. 





Maja och Lisa. ❤️❤️

Fina Gjöf!

Jag bara njuter av alla 
vackra vyer från hästryggen.











Jag förvånades över att hästarna 
gick försiktigt över alla vattendrag
 istället för att ta stora skutt.











Mot slutet av tillbakavägen
 kom ett stilla snöfall. 


Foto: 
E. Rasmusson 
M. Lindvall.















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar