måndag 23 oktober 2023

Inlagd gurka

Sist jag var och handlade lyckades jag lägga rabarber på en hel låda med svinngurkor för 20 kronor. Jag norpade raskt den ena gurklådan och en man kom snabbt och la vantarna på den andra. 

Tage gillar gurka, kaninerna gillar gurka, vi alla gillar gurka!

Först tänkte jag att det kanske var onödigt med 18 gurkor. Bäst att köpa två som jag tänkt. Men priset var ju liksom detsamma och det var absolut inget fel på svinngurkorna. 

Nej jag köper 18! Det går åt, tänkte jag. 

Nu har jag googlat fram recept på inlagd gurka. Ikväll satte jag igång. Jag skölde och skivade gurkorna. Jag la dem i rengjorda, kokade glasburkar som jag sparat. 

Jag slängde i dill, senapsfrön och persilja. Sedan kokade jag en lag på vatten, ättika, socker och salt. Lagen hällde jag sen över mina gurkburkar så mycket som det gick. Därefter stängde jag locken, sköljde av burkarna och lät de svalna ytterligare. 

Nu ska de ner till matkällaren och göra sällskap med mina syltburkar och chutneyburkar och potatis. 

Det blev även gurkor över efter inläggningen. Två ska kaninerna få, en blev tacogurka till vår lördagsmiddag och resterande 3,5 gurkor skall ätas färska.

Inlagd gurka är gott till köttbullar, biffar och på smörgås.  Känns bra. 😊




12 burkar med inlagd gurka. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar