onsdag 11 oktober 2023

Omvaccinering

För hästar är tidsintervallen för vaccinering noga. Vaccineringen skall ske igen efter senast 1 år och typ 20 dagar. 

Man får exempelvis inte tävla om man inte har vaccinationerna i ordning. Kanske inte åka på kurser heller? 🤔

Jag gjorde denna miss med Oddur precis när jag köpt honom. Jag visste inte då hur noga det var med tidsintervallen på hästvaccin. 

På den tiden körde jag och Helené hästarna ända bort till Kövra i Oviken. Där bodde och verkade då en jätteduktig veterinär som även var utbildad hästtandläkare. Ann-Sofie Lilja. 

Hon fixade tänderna på både Oddur och Snjall samt vaccinerade dom. När jag och Oddur flyttade in hos Helené så fixade vi två saker. Vi sammanförde hästarnas tidsintervaller och flyttade tiden längre och längre mot tidig höst för att slippa köra hästarna på vinterväglag i onödan. 

Sedan jag flyttade hem Oddur och köpte en till häst så blev det efter några år så att jag tog hem veterinär istället för att packa in oss alla och köra iväg. Jag har även timeat in hundarnas vaccinationer med hästarnas. 

Men i år när det började bli höst så tog jag fram hästpassen för boka ny tid. Jag ser då att tiden har gått ut med bara några enstaka dagar! Detta berodde på att jag passade på att köra tandfix och vaccinering redan i juli ifjol, för att det ändå skulle komma en hästtandläkare och veterinär hit till byn. 

Har man för mycket i huvudet får plånboken lida. 

Idag är det iallafall dags för en ny boosterdos vaccin. Min prima husveterinär Ingrid svänger förbi. 

Hästarna var blöta. Jag tog in dom för en stund sedan så de kan torka upp lite. Kaninerna tillika monsterbajsarna fick sin bur mockad. 

Jag plockade lite nya gnagpinnar till kaninerna och passade på att köpa lite godis till alla djuren när jag handlade. De hade nämligen väldigt bra pris på svenska morötter. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar