tisdag 19 september 2023

Lingon, äpplen, pannkakor och dans

Igår på förmiddagen for vi ut på en ny tur till skogen. Jag och Tage plockade lingon. Lisa, som har fyllt sina lingonförråd redan, passade på att plocka blåbär. 

11 kilo lingon fick jag och Tage ihop innan vi åkte hemåt igen. På vägen stannade vi till hos Inga-Britt och Göte. Deras två äppelträd fullkomligt dignar av frukt så de har skrivit att alla som vill får komma och plocka. Så himla snällt! Fallfrukten lägger de ut i skogen till de vilda djuren. 

Våra träd bar inte särdeles många äpplen i år så vi knackade på och frågade om vi fick plocka lite äpplen. Varsågoda så Inga-britt till mig och Tage.

Väl hemma igen satte jag och Tage igång med en pannkakssmet. Strax därefter kom ett gäng barn hem till oss. Så roligt att de har kamrater i byn som de har roligt tillsammans med. En mamma kikade också förbi på lite kaffe. 

Efter pannkakor gick vi upp i hagen och hälsade på hästarna. Däreftet var det dags för mig att skjutsa Dagny, Olivia och Signe på deras dans inne i stan. Tage fortsatte leka med sina kamrater hemma hos först Ester och Ingrid och sedan hos Alfred. Jag är så tacksam för vår fina Bullerby. 🙏❤

Väl hemma igen var det dags barnen att tvättas, nagelklippas och jag passade även på att klippa Dagnys lugg som började hänga ner i ögonen. 

Sen pyamas och ett smurfavsnitt med pappa som tog läggningen. Anders hade varit uppe i hagen och tagit rätt på ett nedfallet träd och skruvat fast nya isolatorer för stängslet där det gått sönder pga det nedblåsta trädet. 

Jag somnade strax jag lagt huvudet på kudden.  

Världens gulligaste lingonplockare Tage.
Med väst från Alfred, munktröja från Linda och Matti, loppismössa från Mormor, skor och vantar efter Dagny och byxor från Linus. 

Bra att kunna leka lite mellan plockandet. 





Lisa plockar blåbär.

Min för i år nya bärrensarpryl underlättar. 

11 kg nyrensade lingon redo för frysboxen.

Inga-britt erbjöd alla bybor att komma
och plocka av hennes äppelöverflöd. 
Så himla generöst och vänligt. 

Tage och jag stannade till hos 
Inga-brittoch Göte. 
Vi fick plocka äpplen från deras 
två dignande äppelträd.


Blivande mos.

Signe, Oliva, Ingrid, Ester,
 Alfred, Tage och Dagny. 


Dagny, Olivia och Signe på sin 
dansträning Show 4 all. 
Så bra att vi är 6 vuxna som kan turas 
om att skjutsa tjejerna till stan. 

Dagny bär dagen till ära sin nya höstjacka
 efter Ingrid, träningsbyxor efter Moa och begagnad t-tröja och begagnade skor som jag inte minns exakt var de kommer ifrån. 

Vad vackert vi bor!









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar