söndag 10 september 2023

Hästtäcken

Nu när hösten är på ingång märks det att hästarna har börjat sätta sin vinterpäls. Det märktes extra tydligt på senaste ridturen när det plötsligt blev så varmt, för de blev mer svettiga än de brukar. 

På våren fäller de kopiösa mängder päls och i midvintertid ser de ut som teddybjörnar. På våren och hösten befinner sig pälsen i olika stadier mellan supertunn sommarpärls och vinterpäls. 
Helt enastående hur naturen skapat lämpliga överrockar beroende på årstid. 

Min kompis Ulrike förvånades över hur mycket mer vinterpäls hennes polska Huculponnyer satte i Norge när hon flyttade dit från Tyskland. De anpassar alltså även pälssättningen utifrån rådande breddgrad! 

Jag har också fått lära mig att hästar kan vinkla ut sin päls för att släppa ut överflödig värme och undvika detta för att behålla värme inne bland pälsstråna. Ett sätt att klara sin egen temperatirreglering, utöver att ställa sig med rumpan mot vinden, ta skydd i en skogsdunge eller i eller runt ett vindskydd mm. 

Mina hästar använder tex sitt vindskydd absolut mest på sommaren som ett skydd mot flyfän, snarare än skydd mot väder. 

Om det snöar kallsnö på hästarna eller om de ligger och vilar på snö så finns det inte en tillstymmelse till att snön smälter. Det visar ju på hur bra deras päls isolerar. 

Hur blöta och ruskiga de än kan se ut somliga blöta dagar så är de alltid varma och torra intill huden när jag särar på pälsen och kikar in mot huden. 

Jag har sett en häst frysa en gång. Det var en augustidag för snart 10 år sedan. Det hade varit kallt och regnigt i dagar och Oddur och Snacken hade sommarpäls och gick på bete/vinterhage. 

Vi bestämdes att de skulle få komma in på stall och torka upp lite. Den kvällen så huttrade Snacken, men inte Oddur, när jag tog in dom. De verkade glada över att få komma in i stallet den kvällen. 

Enligt en lärare jag hade på Jilu var heller inte huttrandet något som var så mycket mer än ett sätt för hästar att återfå värme. 

Det har börjar forskas en del på täcken, rakning och temperaturreglering på häst. Jag tolkar det som att det visar sig att hästar som får ha kvar sin naturliga päls och ej täckas, många gånger klarar temperturskillnader riktigt fint. Men om man rakar bort naturens enastående naturliga väderskydd och istället lägger på hästar olika täcken (det finns massa olika vintertäcken, regntecken, stalltecken, svettäcken, fleecetäcken, ländtäcken, flugtecken, ulltecken mm),  så förlorar hästarna sin egen naturliga  förmåga till temperatureglering. 

Tidigare kunde jag slänga på ett vinterdtäcke om jag ridit hästen svettig och direkt släppte ut i hagen en kall vinterdag. Men någonstans har jag för mig att en forskare på SLU kommit fram till att även denna åtgärd inte hade någon direkt poäng. Men jag kan ha fel. 🤔

Jag kan ibland lägga på ett fleecetäcke på kvällen  om de får komma i stallet för att torka upp och vila vid blött, blåsigt och hurrvigt väder. Fleecetäcket transporterar bort fukten och på morgonen är de torra igen. 

Även att stå på box är något jag gör mindre och mindre. De trivs ute. De mår bra ute och för Oddurs bronkit är friska luften bättre än stallmiljö. 

Trots detta så verkar det vara otroligt vedertaget att raka och täcka sin häst. Även hobbyhästar. 

Jag ser ibland hästar en varm vårdag gå runt i en hage utan möjlighet att hitta skugga med stora täcken på kroppen. Kanske ägaren i all välmening la på täcket i den kyliga morgonen, men att det sen blev varmare under dagen? Är man rädd att den nyshamponerade pälsen ska bli smutsig?  En häst i en hage utan möjlighet att undkomma solen iförd ett täcke kanske går runt och är alldeles för varm? 

Jag har aldrig duschat mina hästar eller varit i närheten av dom med hästshampo. Jag tycker inte det behövs. De är rena och glansig ändå. Jag tror även att pälsens naturliga skydd är bättre utan att schampon. Men det är bara vad jag tror. 

Kanske det ser och känns mer omhändertagande med att sätta på täcken och linda ben?  Tror även grupptryck från andra i samma stall kan spela in. Och visst finns det hästar som fryser mer, trivs bättre med täcke, står i varma stall, skall tävlas i varma ridhus mm. 

Men för mig känns täcken bara mer och mer avlägset. Och jag TROR att naturens egen temperatirreglering många gånger är bättre och mer precis och varierard än vad vi människor kan åstadkomma. 
  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar