onsdag 20 september 2023

Ha med hund på jobbet

Att kunna ha med sig sin hund på jobbet är en dröm för många hundägare och så även för mig. 

Mitt jobb tillåter faktiskt att ha med hund OM... Hunden uppfyller en rad krav. 

Jag har samtalat med min arbetsledare en hel del om hundens vara och inte vara på vår arbetsplats. Det är nämligen så att för den människa som jag jobbar hos som personlig assistent kan en hund berika. Eftersom hen är uppväxt med hundar och gillar hundar. 

Men hunden får absolut inte vara ett hinder, en risk eller ett störande moment i personens liv. 

Hunden skall bland annat vara hundra procent trygg och snäll. Den skall inte ha arga eller osäkra tendenser och vara av den sort som kan ta till tänderna i trängda situationer. (Självklart är ingen hund en robot men hunden skall ligga väldigt långt ifrån det agerandet).

Den ska inte vara sådan att den skall stå i centrum och ha allt fokus på sig (i iallafall inte på jobbet) eftersom min medborgare är huvudpersonen på min arbetsplats. Inte en hund. 

Den bör ha en väldigt bra avknapp och vara grundligt passivitetstränad med andra ord. 

Hunden skall inte gå upp och lägga sig i soffor och sängar, den skall inte förstöra lägenheten genom att exemplevis klösa på dörrar / möbler, gnaga på saker eller ha tendenser att revirskvätta inne. 

Den skall kunna lämnas ensam i bostaden utan att skälla om min medborgare hittar på en spontan aktivitet och den skall inte vakta! 

Min Medbogares familjemedlemmar skall utan problem kunna svänga förbi hemma hos hen för en kopp kaffe eller lämna av en sak utan att en arg hund kommer farande och skäller och vaktar min medborgares bostad. 

En annan egenskap som behövs hos hunden är att den är så pass orädd och trygg för att kunna promenera med rullstolar. Vara kring människor som kan göra plötsliga skrik, vara högljudda och ha annorlunda rörelsemönster, mm mm. 

Min arbetsplats ställer höga krav på hunden. Den skall vara snäll, tålig, miljöstark, cool och tänk att jag har två sådana hundar! 🥰

Båda mina Collies pappa Winston och sonen Karo har de egenskaper som gör att de är välkomna på min arbetsplats. De berikar min medborgare tillvaro när de imellanåt följer med mig till jobbet. Vilket de själva mer än gärna gör. 

Så hund är välkommen på mitt jobb. Om det är rätt hund. 
 
Jag har köpt en hundbädd till jobbet för de tillfällen hundarna hänger med mig dit.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar