torsdag 14 september 2023

Badhusbesök och styrelsemöte

Idag var jag ledig. Dagny, som går i ettan och har skolplikt, for med Anders mot Häggenås strax innan kl 8. Tage däremot, var hemma med mig och packade ihop badkläder och käkade frukost i lugn och ro. Sen hoppade vi in i 56:a Forden och drog på badhuset.

Det var ganska lite folk en onsdagförmiddag. Vi fick tex ha både bubbelpoolen och den varma barnbassängen en stund helt för oss själva när Öppna förskolans bäbisar kände att de badat färdigt. 

Vi kostade på oss en korv och pommestallrik i cafeterian men hade också med lite eget mellis och kaffe. 

Tage och jag såg fram emot bastun men den var dessvärre ur funktion. 

Vi hoppade in i raggarbilen och rattade hem till Häggenås för att hämta Dagny. Tage valde musiken. Det blev epadunk och Hooja. Väl hemma var vi båda dödströtta och somnade i bilen utanför garaget. Dagny gick hem till en kompis. 

Jag vaknade när hon kom tillbaks med tre vänner. Vi fikade och sen lekte barnen detektivbyrå för hela slanten. En släntklippartraktor kom körande och råkade knäcka en stor gren på ett träd vi har nere vid vägen. En sensation för spionklubben! 

Anders kom hem från jobbet och middagen stod på bordet. Jag avanserade från gårdagens makroner och köttbullar. I afton bjöds det på stuvade makaroner och köttbullar! 😁

Anders kapade bort den stora grenen sen var det tid för styrelsemöte för mig och Anders på föreningshuset då vi båda är med i styrelsen. Barnen lekte i salen. 

Vi pratade bland annat om de utsända vatteninspektörer från kommunen som Anders tog emot i tisdags. Vilka åtgärder och vilka vattenprover som  skall in. I veckan skall jag försöka åka in med några vattenprover från föreingenshuset till Hjortens labb. Anders ska försöka att gjuta ett nytt brunnslock. De hade även synpunkter på den uv-lampa på inkommande vatten som tar död på somliga bakterier som Anders bytte för en tid sedan. De talade om ett varningssystem om denna lampa skulle pajja mm. 

Personligen tänker jag att de kanske skulle lägga krutet på hotell mm istället för små byars ideellt drivna bystugor, som tyvärr, inte nyttjas i en särdeles hög grad i dessa dagar.

Dessa omfattande vattenprover som kommunen vill ha in två gånger per år är både en dryg grej att göra. Jag har själv både tagit dessa prover och kört in med dom till labbet 4 mil. Dessutom väldigt kostsamt för en liten byförening.

Men som väl var pratade vi även om lite roligare saker på mötet. Som exempelvis kommande halloweendisco för alla barn. Kanske en fest och kanske en kommande fotoutställning. Man får se vad vi iscensätter för evenemang härnäst.

Janne påbörjade lite stök med att byta en trasig ruta i cafét på Nordanborg. Så bra!

Tage iförd Pappa Anders gamla tröja. ❤

Resan till badet blir så mycket trevligare, 
både om Tage och mamma äter en varsin banan,
och om vi tar raggarbilen.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar