tisdag 9 juli 2024

En trip down the memory lane

På måndagsmorgonen vaknade Tage först. Vi masade oss upp allihop. Sen åt vi frukost, gjorde oss i ordning och packade om barnens kläder till pappas resväska. Allt skulle få plats i hans incheckade bagage.

Sen tog vi en promenad längst Mälarens strandkant bort till en lekplats. Efter en stund vände vi tillbaka till lägenheten och lagade lunch. 

Sen for vi alla fem till Bromma flygplats. Pappa checkade in sig och barnen. När vi kramats adjö så tog han med sig Dagny och Tage till säkerhetskontrollen. Vi följde dem med blicken utanför tills de försvann in mot gaten. 

Min mamma, pappa, syster och svåger har kokat ihop en hel del roliga planer för barnen. Jag är så otroligt tacksam för detta! Barnen får härliga sommardagar i Skåne och jag och Anders får några välbehövliga semesterdagar på tu man hand. Så fin gåva till oss alla! Min familj bryr sig verkligen om våra barn och jag är så glad över att Dagny och Tage skapar egna och djupa relationer med dem alla! ❤️

När vi vinkat av dem på Bromma så åkte vi till Coop på Brommablocks och handlade lite gotta. Vi besökte även Barkarby outlet. Jag ville kika in i Didriksonsbutiken för att se om där fanns några prisvärda vinterkläder till barnen för kommande vinter. Jag fann inget under 1000 kronor så vi gick tillbaka till bilen och for tillbaka till lägenheten i Kallhäll. 

Efter balkongmys och vila så blev det dags att hoppa in i bilen igen och åka till Jakobsberg. Förorten bredvid Kallhäll. En förort som jag varit väldigt mycket i som yngre. En av mina bästa vänner Vivi flyttade nämligen dit med sin mamma när hennes föräldrar separerade. Jag spenderade SÅ mycket tid med Vivi och Neide i Jakan under flera år. Det var också Jakobsbergs centrum man så smått fick börja åka själv till med kompisar och pröva sina vingar. Först buss och sedan två stationer med pendeltåget. Ett spännande äventyr. 

Min varma och snälla syssling Jimmy växte upp i Brandbergen på södra sidan av Stockholm, men bor sedan 1 år tillbaka också i Jakan. 

Hans farmor Britta, var min mormor Gretas syster och bästa vän. Jimmys farfar Bengt och min morfar Gösta var svågrar och kom väldigt bra överens. Två genomsnälla, kärleksfulla, kloka, ansvarsfulla gentlemen födda i början på förra seklet. Och deras lite mer eldiga fruar som båda var otroligt duktiga på mat, på familjesammankomster, på bärplockning mm och alla fyra stod varandra väldigt nära. 

Britta och Greta tog sin familj i sin stora varma famn och höll dom hårt. Britta var en aning mer uppsluppen och busig än mormor. Hade nära till skratt. Det fanns alltid tid för kortspel och fiske och bärplockning med barnbarn, och mycket god mat! Alltid lagad från grunden.

Deras nära relation gjorde att de umgicks mycket och skaffade landställen bredvid varandra i Roslagen. Som ett resultat av det så blev min mamma och moster nära bekanta med sina kusiner och jag tillbringade en hel del tid med Britta och Bengts barnbarn, mina tremänningar. Både på landet men också på släktsammakomster. 

Det var så roligt att träffa Jimmy igen! Hans stora varma personlighet! Vi gick och åt utsökt mat på en turkisk restaurang i Jakan. Sofra kolgrill. 

Efter middagen tog vi en promenad bort mot min vän Vivi och hennes mamma Neides gamla lägenhet bredvid Sångvägen. Det var speciellt att återse den plats där jag har tillbringat så otroligt mycket av mina tonår. 

På vägen tillbaka till bilen så gick vi genom centrum. När vi passerade en pub så stack plötsligt någon ut huvudet och ropade mitt namn. Det var min gamla vän Jacob från gymnasiet! Han var en av dem jag stod närmast i min klass. Vi hittade på mycket roligt under gymnasieåren. Bla gick vi en hel del på fotboll och jag hängde ibland med när Jacob spelade golf. Vi var ett kul gäng som tillsammans besökte Stockholms olika rockbarer de där åren. 

Vilket roligt återseende! Vi gjorde Jacob sällskap och inne på puben fick vi träffa några av hans vänner. En trevlig irländare och en sympatisk engelskman gjorde oss också sällskap. 

Det blev ett väldigt trevligt och oväntat avslut på en mycket bra dag i Järfälla! Och Jakobsberg visade sig vara en förort där den irländska pubkulturen tydligen lever. Puben är en plats för umgänge med nya och gamla bekantskaper. 

Tack för en fin dag med bla kära återseenden. 

Spännande att få flyga! 









  
Sysslingar ses igen. ❤️

Turk / kurdisk Urfa. 
Lammspett med diverse röror, ris och grönsaker. Samt ett underbart gott bröd till. 
Alltihopa var så rackarns smarrigt!
Bra ställe Jimmy rekommenderade. 

Vivis och min gamla affär på hörnet. 
Här handlade vi många påsar Libabröd, cigarettpaket och multivitaminjuice. 
För 25 år sedan har jag för mig
 att butiken hette Orient livs. 

Anders och Jimmy vid Sångvägen. 
Alla paraboler utanför balkongerna som
 fanns där för 25 år sedan hade försvunnit.

Många timmars välgörande samtal har avhandlats på balkongen till höger. 
Så mycket vänskaplig kärlek, skratt och 
alvar mellan unga tonåringar. 
Vivi, Eva, Markus, Hanna, Åsa, Björn, Johan mfl. 
TACKSAM! 

En oväntad och spontan kväll i Jakan. 


Och barnen hade hunnit till stranden
 redan första dagen visade det sig. 🥰








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar