lördag 13 juli 2024

På hemväg

När vi lämnade Stockholm körde vi och hälsade på Eva med familj i Heby på vår resa tillbaka hem till Jämtland. Då passerade vi även min gamla avfart till Kungsängen som jag färdats på tusentals gånger. Fler minnen och tillbakablickar väcktes.

2 bilder tagna från bron på E18 som man kör över precis innan man kommer till avfarten till Kungsängen. 

I ett av de gula 60-tals husen till vänster
 bodde jag i när jag var i 20-års åldern. 
Jag växte upp i radhuset i Kungsängen med mina syskon och föräldrar.
Sen flyttade jag till en 1:a i Sundbyberg. 
Därefter blev det en 3:a i ett av de gula husen 
på Bergvägen i Kungsängen. 

Här är ett av mina välbesökta barndomsvatten. 
Från berget man ser till vänster repellerade 
jag ner ifrån under en friluftsdag i högstadiet.  
Minns att det var häftigt. 
Följer man Mälaren en bit till finns även 
en badplats, Stigstorp, som jag och mina 
vänner ofta cyklade till och badade. 
I området mellan detta berg vid 
Ryssgraven och badplatsen Stigstorp
 finns det mycket skog. 
I den skogen har jag plockat lingon,
 orienterat, åkt längdskidor och 
promenerat otaliga mil med olika hundar 
som jag fick låna av grannar vänner 
då jag inte fick eller kunde köpa en egen.  

Från Stockolmsturen tar vi även med oss en 
ny muminmugg hem. En mugg vars motiv 
kan påminna barnen som sin Skånesemester
Med härliga besök vid stranden tillsammans 
Med Mormor och Morfar. 


Bildrapport från Muminmuggen fast på riktigt:
Så kul med lite bilder från mina föräldrar!



Och våra lilla minitripp?

Alla små nostalgiska tillbakablickar var roligt att göra. Sådant som betytt mycket men som jag sällan tänker på i vanliga fall, för att livet här och nu rullar på i snabb takt. 
Viktiga och härliga saker som fyllt och präglat mig som människa. 

En tripp som var kort, intensiv och mycket välgörande. För den var också lugn.

Jag hann inte träffa alla jag hade velat träffa.
Men att få möta min syssling Jimmy igen efter alla år var jättefint. 

Att få dyka tillbaka till gymnasietiden med Jacob var jätteroligt och oväntat. 

Att få träffa Vivi och Eva samt Evas familj var också jättefint. 

Jag åkte hem med kärlekskontot laddat och känslan av stor tacksamhet över alla människor som ligger mig varmt om hjärtat. Familj och vänner. 

Att vara utan barn är både skönt, då vi för ovanlighetens skull kan rå om bara varandra i stillhet. Men såklart längtar vi och funderar mycket på allt de gör i Skåne. ❤️❤️





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar