tisdag 16 juli 2024

Det här med vintern

Jag, och även Anders, älskar sommaren! 

Sommaren är något jag drömmer om, längtar efter, planerar inför och funderar mycket kring. Allt som jag vill ska ske i vardagen och de lite mer spektakulära turerna vi skall göra. 

Vi tycker om motorkulturen som blommar upp på sommaren, och att använda våra veteranbilar. 

Att bada i hav, sjöar och älvar. Att ro och gå på oändliga stigar som ligger öppna. 

Att kunna tassa ut i pyamas och släppa ut hästar och pinka hundar på morgonen. Att det öht är så lätt att bara dra på sig sommarkläder och kunna gå ut och in genom dörren och slippa klädbyten när helst det behagar en. 

Att sitta på verandan på kvällen och höra fågelkvitter och se det vackra panoramat bort över skogen och Husås på andra sidan Hårkan. Eller att sitta där ute med en ullfilt över axlarna se på regnvädret utanför fönstren.

Jag gillar mina buskar, fruktträd och odlingar som jag köpt och grävt ner de senaste åren. Att gå en lov och repa bort lite ogräs här och där. 

Jag tycker om att ge mig ut i skogarna runt byn till fots med hund eller till häst. 

Jag tycker om naturen som står i full blom och att plocka in en vacker sommarbukett på bordet, eller att repa en famn full av gräs och örter till kaninerna.   

Jag tycker om att se barnens hår bli blekt av solen och att bondbrännor efter några veckor pryder alla i familjen.  

Jag tycker om att jobba med något sommarprojekt som utvecklar, förfinar och förbättrar vår lilla gård. 

Jag älskar att ligga i vår säng på övervåningen och höra regnet smattra mot plåttaket. 

Jag älskar sommarens enkelhet. Ljuset, värmen, grönskan och allt vi tycker om att göra i sommaren. 

Jag gillar vintern också! Jag tycker snödraperade landskap hör jul och adventstiden till. Jag tycker om att barnen kan använda sina kälkar och lära sig att både åka skridskor och längdskidor på gympan. Jag tycker om att ta en sparktur med barn och hundar på perfekt sparkföre. 

Men det som vi upplever är att den Jämtländska vintern är så lång! Det känns som att vintern upptar 6 månader av året, och att vårvinter till viss del, samt vår, sommar och höst får dela på årets resterande 6 månader. 

För några år sedan tog vi oss en rejäl funderare. Är det rimligt att bo i zon 7 med 6 månaders vinter för oss två som älskar och föredrar sommar? 

Vi tänkte i banor som att skulle vi flytta pga klimatet skulle vi göra det rejält i så fall. Södra Sverige och några klimatzoner mindre. 

Men vi landade i att trots vintern, trivs vi så väldigt väldigt bra i Jämtland! I vår fina by och på vår fantastiska lilla gård, som vi försökt skapa och forma i 17 års tid. För att inte tala om alla fina människor!

Och om man inte kan förändra klimatet, så får man ändra sin egen inställning och de egna förutsättningarna som är påverkbara. 

För 3,5 år sedan köpte vi vår första snöskoter. Ett mycket lyckat inköp för hela familjens vintertrivsel. 

En annan sak var att jag satte Dagny i slalomskola. Efter några år tog även jag upp skidåkningen efter ett 25 år långt uppehåll. När jag blivit lite varm i kläderna så lärde jag själv upp Tage att åka,  då det ej fanns någon skidskola att tillgå när det var hans tur. Detta med slalomåkningen var ett jätteroligt vinterlyft för mig och barnen. 

Jag och främst Lisa har även försökt hålla ridstigar öppna och i vintras har det blivit ganska mycket ridning, vilket är jättehärligt!

Ett steg vidare i detta med skoter är att jag for och tog snöskoterkörkort i vintras. Nu i sommar passade jag på att fynda lite snöskoterkläder till mig själv. Det slog mig att det säkert har bättre reor på vinterprylar på sommaren. För några veckor sedan fyndade jag en hjälm och en skoteroverall. Det är också något jag lärt mig. Vintern blir så ohyggligt mycket trevligare med adekvata kläder! 

Andra prioriterade saker som underlättar vintern är att tända mycket ljus, göra eld, grilla korv, matsäck på utflykterna, tända brasor i spisen, tjocka sköna vintertäcken och ha mysbelysning. 

Sen får man ju aldrig sluta drömma. Jag drömmer om många saker men i synnerhet tre av dessa skulle verkligen vara härliga att ha på vintern. En sak som jag drömt om i minst 10 år är att ha en vedeldad bastu här på gården. Det andra är en egen snöskoter. Det tredje är att renovera upp vår fina bakstuga i källaren. Tänk att stå där och baka gott tunnbröd när snön yr utanför fönstren. 
Keep on dreaming! 

Nu när halva sommaren har gått så kan jag känna en smula stress över det. Allt går ju så fort. Men sedan vi skapade trivsammare och roligare vintrar för familjen så finns det verkligen saker att se fram emot, även efter sommarmånaderna! 













































 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar