onsdag 31 juli 2024

Nya skoterkläder

Jag köpte för några år sedan ett begagnat skoterställ med jacka och byxa. Kanske från 90-talet. 

Det visade sig att framförallt jackan var både klumpig, kall och oskön. Byxorna var lite bättre så de brukar jag ha när jag åker skidor. 

Jag har fått en förkärlek till overaller efter att jag köpte en begagnad ridoverall som är så himla skön! 

En del i arbetet med att göra vintern mer positiv har varit att familjen anammat snöskoterutflykter. Det i sin tur innebar ett snöskoterköp för ett antal år sedan liksom ett snöskoterförarbevis för min del i vintras. 

Ytterligare ett steg är att så småningom skaffa en egen skoter, men också passande kläder och en godkänd hjälm. 

Jag har letat ganska länge på begagnatmarknaden både efter en overall till mig själv och en hjälm. Men inte funnit något bra. Jag fick även prova två finfina herroveraller i olika storlekar hos en kompis som han skulle sälja men de passande tyvärr inte heller min kropp. De var för stora och långa. 

Jag har med åren insett att det kan vara mer fördelaktigt att köpa vintersaker på sommaren och vice versa. Faktum är att jag upptäckt att många begagnade hjälmar och overaller ibland är dyrare än nya på rea.

Och det var precis vad jag hittade på en sida på nätet. En snygg svart-grå Raven aggressor skoteroverall dammodell på rea, till det i sammanhanget, mycket förmånliga priset på 1500 kronor.

Jag bestämde mig för att beställa en sådan i den storlek som jag trodde skulle passa mig bäst. Storlek Large. Till denna grå-svarta overall köpte jag en hjälm på rea i färgerna svart och vit samt goggles som också skulle matcha alltihop. Även dem på rea. 

Gissa om jag blev besviken när overallen inte satt bra. Den var för tight över magen. 

Jag skickade tillbaka den och bytte till en storlek större: XL. Den absolut största storleken de hade på den grå Ravenoverallen. 
Men nej! Även den satt skit! 
Den var precis så det gick att dra upp dragkedjan, och över skuldrorna var den jättestor och för lång i benen. När jag testade med en tjock tröja under gick den inte att stänga alls. 

Ibland undrar jag vilka som tillverkar outdoorkläder för kvinnor? Min väninna som åker hoj sa att det är jättesvårt att hitta passande kläder. Hon kör med ett par herrbyxor just nu. En annan väninnan som inte är i size zero sa nyligen "Det är inte meningen att tjocka kvinnor ska vara ute på vintern". Hon har jättesvårt att hitta vinterjackor öht som passar hennes kropp. Jag upplevde precis samma sak och hade mer eller mindre gett upp idén på bra outdoorkläder när jag var som tyngst. Hur många kvinnor i storlek XL har getingmidjor? Vilka skapar dessa modeller? 

Även Raven-overallen i XL skickades tillbaka. Jag var less. Det fanns andra overaller som verkade jättebra och större i midjan, men de var ju skitdyra, trots att de var på rea.

Min plan var ju att hitta något prisvärt som ändå skulle kännas skönt och praktiskt för mig. Något jag kan ha både när jag åker skoter men även vid andra vinteraktiviteter. 

Min vän Anne-Lie är sömmerska och har bra blick för passformer. Hon hittade en annan skoteroverall från ett annat företag som var i samma prisklass. Även den på rea. 

Den var inte fullt lika diskret i färgen men jag gillade den och tänkte att jag testar att beställa en React Peak Lite Dry V2 overall i storlek 42. Den var på 60% rea och kostade också 1500 kronor. Billigare ny skoteroverall har jag inte lyckats finna i vuxenstorlekar och de flesta begagnade ligger prismässigt däromkring också. 

Nu har den kommit och jag är så NÖJD! Även min mage, som är allt annat än en timglasformad getingmidja, får plats plus en tröja! Färgen var oväntat snygg och passade fint ihop med min svart-vita hjälm. 

Jag är så glad och nöjd med mina vinterfynd i juli! 🤩

Denna kropp (mage), på bild tagen idag,
får inte plats i Raven aggressors största skoteroverall av dam-modell. Storlek XL. 

Men i en REACT overall fick jag plats! 
Tredje gången gillt! 👌😊




Ny hjälm på realisation för 800 kr. 
Storlek M satt bra. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar