måndag 21 november 2022

En julservis från vägg till bord

Min julservisamling startade med att jag fick några vackra jultallrikar efter min Mormor Greta och Morfar Gösta. Man har ju sett åtskilliga jultallrikar genom åren på främst äldre människors köksväggar, men just dessa stack ut. Det var väldigt vackra motiv på dom. Jag kände att jag ville använda dem istället för att ha dom liggande i en pappask eller uppsatta på väggen. Användningsområdet blev uppläggningsfat till jul. 

På en loppis stod jag och bläddrade igenom en hög med blandade jultallrikar och någonstans i högen dök det upp 2 stycken exemplar som även dom föll mig i smaken. De påminde lite om dem jag fått ärva efter mormor och morfar. De kostade 20 kronor styck så jag slog till. 

När jag kom hem och började googla på jultallrikar förstod jag att det finns en rad olika samlingar från Sverige, Danmark och andra länder. Det var en period väldigt populärt att samla jultallrikar och att köpa en ny varje år. Det sas att dessa samlingar kunde bli värda en hel del pengar. Det gick dock lite inflation i dessa samlingstallrikar så efter hand sjönk både värdet och efterfrågan. 

Just denna serie från Gustavsberg har jag verkligen snöat in på. Den första tallriken gjordes år 1971 och sen kom en ny tallrik ut varje år i 24 år. Sista året var 1994, om jag har fattat rätt. Motiven är illustrerade av olika konstnärer som Paul Hoff, Sven Jonsson, Pia Rönndahl och Stig Lindberg. 

Tallrikarna är så gedigna och i bra kvalité. Det slog mig att istället för att ha dem som uppläggningsfat kan jag samla fler och helt enkelt ha dom som mattallrikar när det lackar mot jul. En julservis att plocka fram kring första advent  och sedan njuta av de vackra motiven fram till tjugondag knut. 😍🎅👌

Jag har nyligen plockat upp 3 exemplar som Sanne vaskat fram till mig på olika loppisar för 20 kronor styck. Några har jag som jag tidigare skrev fått ärva och några kommer från loppisar. Somliga har jag hittat på Facebook och andra på Tradera. Motiven är verkligen vackra och servisen blir precis så som jag vill ha den. Olika motiv och mönster men helt klart en röd tråd och ett genomgående tema. Dessutom är jag ganska övertygad om att de även står pall för diskmaskin...  🤗🎄


Prislappen från Domus år 1988 satt kvar på kartongen. Priset för denna tallrik uppgick då till 203 kronor. Med dagens penningvärde motsvarar det 433 kronor. På loppis såldes den nu helt intakt i orginalkartong för 20 kronor. 



Sanne hittade även 2 förskottsjulklappar till mig. Julgranspynt och en broderad bonad. 
Urfina! Hade köpt dom själv om jag trillat över dom. 😍 🙏❤





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar