tisdag 22 november 2022

Adventspynta

Det har känts som att advent ändå är ett stycke bort. Men så idag började barnen ifrågasätta varför vi inte har satt upp något julpynt när de märkt att andra har det. 

Jag började räkna efter och insåg att Anders är borta imorgon, jag på torsdag och i helgen väntar jobb under lördagsdygnet och på söndagen ska vi ha adventsfika, mys och fix på jobbet. Dessutom är det ju faktiskt första advent då! Redan på söndag. 😯🎅

Jag har ju tänkt att leva mitt 39:onde år med mindre stress så då föll det sig ganska lagom att adventsplocket påbörjades idag. Jag gick igång med att stryka julgardiner. Tage hjälpte till och är väldigt entusiastiskt när det kommer till att "dekorera". Både till jul, påsk och halloween. Han och Dagny fick välja vilka julgardiner de skulle ha i sina respektive rum.

Anders gick ner till gamla ladugården  och började bära in adventsljusstakar och stjärnor. Det är konstigt att ljusstakarna fungerar när man ställer bort dom, men lyser inte när man plockar fram dom.  🤔

Många håller hårt på olika jultraditioner. Vad som ska fram i advent och vad som ska tas fram närmare inpå jul. Att inte plocka fram piffet före första advent exempelvis. Jag gör det gärna, både för trivseln i mörkret och som nu för att minska på stressen. Passade oss perfekt. 
🎄🌟🎅






Den fina broderade gamla julgardinen 
som jag fann på en loppis för några år sedan.

Den nyloppade vävda vackra ullbonaden. 
 



Den broderade julklappsbonaden från Sanne. 😍

En av stjärnorna satte vi 
upp i gamla ladugården. 
Det är så mysigt att det lyser en
 liten stjärna där ute i midvintermörkret. 

Den här gamla trästjärnan kommer 
från min jobbarkompis Ellinor. 
Den har ett så vackert sken 
och pryder nu Tages fönster. 


Majoriteten av alla tomtar ligger
 fortfarande  nerpackade men 
nån liten fick komma fram i ljuset. 

Den underbara loppade och omgjorda julljusstaken med islandshästtema. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar