fredag 21 oktober 2022

Kaj Pollak och tacksamhet

Igår kväll for jag och mina vänner Sabina och Sofie iväg på en jättebra kvällsföreläsning med Kaj Pollak på Osd. Han sa så mycket bra och tänkvärda saker. Somligt som jag redan varit inne på men också mycket nytt. Jag behövde få en liten skjuts av hans klokskap. 

Han talade om hur man kan leva ett lyckligare liv. Ett ord som han återkom till många gånger var tacksamhet. Att kunna se och att vara tacksam för det bra och sånt man många gånger tar för givet. Han talade om att allt är sprunget från en själv och ens egna tankar. Att vi måste träna våra hjärnor att vara tacksamma, att välja glädjen, att fokusera på det bra istället för tvärtom. 

"Du är endast påverkad av de tankar du väljer att tänka".

"Jag är ansvarig för vilken värld jag hamnar i / lever i".

"Du ser det du önskar se och väljer själv i vilken film du är med i".

Man ska öva mycket och i små steg. Han tipsade om att varje kväll tänka på 5 saker man är tacksam över och att varje morgon tänka att det här är den bästa dagen i mitt liv. Det är nämligen den enda dagen vi vet att vi har. Allt som varit är redan passé och morgondagen har ännu inte hänt. 

Pollaks budskap var att lämna offrens land och ta fullt ansvar för sina tankar. Att man styr precis allt och att man själv kan ändra sin tolkning av saker. Att byta ut mörka, kritiska och dömmande tankar till varma, nyfikna och accepterande. Att alla svåra männniksor vi möter i våra liv än sända till oss att öva oss på.

Kaj Pollak sa så mycket bra saker så jag passade på att köpa hans senaste bok:
Ett bättre liv - att förändra en tanke i taget
efter föreläsningen som han signerade åt mig. 

Så jag började morgonen med att känna tacksamhet. Tacksamhet över min fina familj, vår vackra gård och den vemodiga och sköna dimman på morgonpromenaden till skolbussen med de älskade barnen och de fantastiska hundarna. 
Att få träffa fina grannar (som Tage stannade kvar och lekte med). Tacksamhet över Lisas och min härliga ridtur igår och dagens besök på badhuset med barnen, Matti, Lilla Moa och en till trevlig familj. Över Cirkus kul och bus och att Anders väntar hem oss med middagen klar. Att vi har två trevliga hästar och 3 roliga kaniner. Tacksamhet över familj, vänner, bekanta och att ha Anders som livskamrat. Att det är helg. Att barnen får gå på roligt halloweenskoj imorgon. TAAACK! ❣❣❣🙏




















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar