fredag 28 oktober 2022

En händelserik ridtur

Igår fick jag, Lisa och hästarna en händelserik, vacker och nyttig ridtur. 

Lisas man  är en person som hittar i skogarna runt Norderåsen väldigt väldigt bra tack vare sitt stora skogliga intresse. Han hade beskrivit en trevlig runda för Lisa som skulle vara fin för oss att testa. Vi begav oss mot sjön och red efter hans beskrivning. 

Vi fick en jättefin ny tur bortanför sjön med varierade gräsvägar över hyggen och genom skog. Skogsstigar där det blir som att rida genom en tunnel av skog som omsluter en.

På vägen tillbaka mot byn så känner jag att Oddur snubblar till flera gånger och inte går riktigt rent i vissa steg. Jag blir orolig. Tänk om han är halt? 

När jag hoppar av så ser både jag och Lisa att han har tappat en sko. Igen... Men en tappsko är ett så mycket bättre alternativ än halt. Lisa var snäll och red tillbaks ett stycke för att spana efter skon. Det blev bra träning för hästarna att lämna varandra under turen. Men jösses vilka gnäggskrin de utbytte när Lisa och Kaisa närmade oss igen. 😄❤🐴🦄

Det visade sig också att en person gödslade åkrar bortanför sjön med flytgödsel. Så minst sex gånger på vår tur så blev vi passerade av en stor traktor med ett stort släp flytgödsel efter sig. 

Oddur som till största delen är trafiksäker har lite svårt för traktorer. Han föll i sken och vände på en femöring vid ett traktormöte och sprang bredvid och sen ut framför en traktor och de höga snöplogkanterna för några år sedan när vi var på väg hem från en  vintertur. Jag fick stopp och återfick kontrollen på en uppfart hos några grannar och har efter detta undvikit att blivit passerad av just traktorer. Min strategi har varit att snabbt bege mig till en infart och ställt upp honom med ansiktet mot traktorn när den passerar. Han blir lite spänd och vill gå lite men det går alltid bra. 

Men så igår åkte detta stora flytgödselekipage förbi oss åtskilliga gånger. De första två gångerna satt jag i sadeln och vi kunde ta oss till små avstickare. Men de andra 4 eller fler gångerna så ledde jag honom. Men han blev mindre spänd för varje passage så de sista gångerna brydde han sig inte. 

Lisa är en så cool och rutinerad ryttare med en grym balans och förmedlar ett sånt lugn så Kaisa brydde sig inte öht. Jättenyttigt för henne.

Imorgon kommer hovslagaren och slår på en ny sko. Jag tror att Oddurs tappskor kan bero på en rad olika saker. Hovslagaren sa att sommarens väder med mycket  nedebörd och torrt om varannan gör att hovar expanderar och krymper om vartannat. Oddur som har en spröd hovkvalite gynnades inte av detta så de är väldigt kexiga nu. Sen är det just geggig höst och sluschig snö som gör att tappkor ökar. Han kan nog också vara en häst som lättare trampar av sig skor än andra. Han har ju under åren dragit av nån sko med jämna mellanrum. Kaisa har knappt haft en enda under de år jag haft henne. 

Det sega med de tillskott jag ger Oddur för hovarna är att det tar en otroligt lång tid att se om de har någon effekt. De påverkar ju nämligen den hoven som produceras längst upp. Men innan den delen har vuxit ner tar det ju många många månader. Jag håller tummarna för att de på sikt ska ha en god effekt. 

Jag är tacksam över de trygga, kunniga och rutinerade kvinnor som skor och rider mina hästar och har ett så bra inflytande på dom. 
















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar