lördag 15 oktober 2022

En mugg att relatera till

Dessa fantasifulla och färgglada Muminmuggar! Dom piffar upp mina kaffestunder och barnens varmchoklad tillfällen. 

Jag har länge gillat samma fast brokigt. Empelvis en servis där alla tallrikar är olika fast att där det ändå finns en röd tråd. Eller vårt vackra kökskakel som består av ett sammelsurium av olika kakelplattor. Våra små fina ljuslyktor som står på bordet just nu. Dom är alla i grönt glas men i olika former. 

Och precis så är Muminmuggarna. Färgglatt åt alla håll och kanter, jag gillar färg. Motiv med microberättselser bestående av olika känslor och det finns någon för alla att identifiera sig med. 

Dom är goda att dricka ur (viktigt), de går att diska i maskin, de är lekfulla och barnen har koll på sina och vilken familjemedelem som fått vilken mugg av tomten. 

Jag gillar Finland, finska och finlandssvenska. Vänner under min uppväxt, klubbkamrater och arbetskamrater på mitt första riktiga jobb på Coops stora lager i Bro och i min första raggarklubb jag gick med i för 20 år sedan så fanns så många härliga finnar. 

Jag gillade Mumintidningar och Mumins tvserie när jag var liten och efter att ha sett filmen Tove om Tove Janssons liv tycker jag om våra muminmuggar ännu mer.

För en tid sedan fick jag syn på en mugg som jag i denna stund av livet verkligen kan relatera till. Den talade mitt språk. Så lagom till min och Anders bröllopsdag fanns den att hämta på Ica i Lit. 🤗💗 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar